تولیدکنندگان بخش کشاورزی سالانه ۶ میلیارد دلار ارزآوری دارند

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولیدکنندگان این بخش سالانه ۶ میلیارد دلار برای خزانه ارزآوری دارند که بیش از ۵۰ درصد آن مربوط به حوزه باغبانی است.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدمهدی برومندی روز پنجشنبه در همایش بین المللی خرما و صنایع وابسته در بوشهر اظهار کرد: وزارت جهاد رسالت مهم امنیت غذایی کشور را عهده دار و در این مسیر مفتخر است که با تلاش کشاورزان و ارکان‌های ذیربط در سال‌های فشار و تحریم اقتصادی تولید کنندگان این بخش علاوه بر حفظ امنیت غذایی و تامین غذا، تولید مازاد بر مصرف دارند.

وی با بیان آنکه بجز چهار میوه گرمسیری موز، نارگیل، انبه و آناناس در کشور در زمینه تامین سایر محصولات کشاورزی خودکفایی کامل وجود دارد، افزود: امسال به ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید در باغ‌های کشور دست یافتیم که از این میزان سهم خرما به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گزارش شده است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از صدور افزون بر ۳۰۰ میلیون دلار خرما معادل ۳۴۸ هزار تن در سال گذشته خبر داد و گفت: در ۹ ماه امسال نیز ۲۰۲ هزار تن خرما به خارج کشور صادر شده که این روند در سه ماه پایانی سال نیز با شدت ادامه پیدا خواهد کرد.

برومندی با بیان آنکه ظرفیت کشور در تولید محصولات کشاورزی باید خیلی بیشتر از میزان کنونی باشد که براساس سیاست گذاری مناسب باید به این مهم دست پیدا کرد، اظهار داشت: در برنامه تحولی این وزارتخانه به حوزه کشاورزی و باغبانی کشور توجه جدی صورت گرفته که در محصول خرما نیز باید این تحول محقق شود.

وی عنوان کرد: ایران با ۲۶۰ هزار هکتار سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرما تولید می‎‌کند که متوسط تولید کشور در هکتار حدود ۵.۲ است.

برومندی ادامه داد: از این میزان استان بوشهر با ۳۴ هزار هکتار نخل یکی از قطب های تولید خرمای کشور است که تولید سالانه آن ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزار تن است.

وی افزود: احیای باغ ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده که در محصول خرما این مهم با حضور رئیس جمهور در استان بوشهر آغاز شد.

برومندی عنوان کرد: اولین طرح الگویی اصلاح نخلستان در مناطق آبپخش و سعدآباد شهرستان دشتستان استان بوشهر آغاز و تا امروز بیش از ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه هزینه شده است.

جشنواره بین المللی خرما و صنایع وابسته از روز سه‌شنبه ۲۷ دی ماه در استان بوشهر آغاز شده است.

این رویداد شامل نمایشگاه، میزملی، همایش و اختتامیه نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته در استان بوشهر است.

کد خبر 60099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =