رییسی: اشتغال‌آفرینی شاخص‌ اصلی ارزیابی مدیران است/ رسیدگی به انتظارات مردم؛ آزمون بزرگ مسئولان

رئیس جمهور تنظیم‌گری و ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال، رفع ناترازی در عملکرد صندوق‌های بازنشستگی، ایجاد پایداری و افزایش توان و کارآمدی صندوق‌ های بیمه‌ای را از مهمترین ماموریت‌های وزارت کار برشمرد و گفت: رسیدگی به انتظارات مردم بزرگترین آزمون برای مسئولان است.

به گزارش اگزیم نیوز، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در دهمین مقصد از جلسات نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رفت و ضمن استماع گزارش عملکرد بخش‌های مختلف این وزارتخانه رهنمودها و راهکارهای مهمی در جهت ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های این وزارتخانه ارائه کرد.

رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به ارتباط گسترده مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مردم و بدنه اجتماعی، نقش این وزارتخانه را در عدالت‌محوری و عدالت‌گستری و مردم‌پایه کردن اقتصاد مهم توصیف کرد.

رئیسی تنظیم‌گری و ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال را از ماموریت‌های اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و از مسئولان این وزارتخانه خواست برای تحقق عدالت در عرصه اشتغال، با راه‌اندازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی در زمینه اشتغال، بستری فراهم کنند تا اطلاعات مربوط به فرصت‌های شغلی و همچنین توانمندی‌ و مهارت‌ کارجویان بصورت شفاف در آن درج شود، تا هم کارجویان و هم متقاضیان نیروی کار نیازهای خود را از این طریق تامین کنند.

رئیس جمهور تلاش‌ موثر و موفق در زمینه اشتغال‌آفرینی را از شاخص‌های اصلی ارزیابی عملکرد مدیران دولت مردمی عنوان و گفت: با توجه به کندی در اجرای اسناد بالادستی و قوانین طی سالیان گذشته، آنچه در حال حاضر ضرورت دارد به ثمر نشستن مصوبات موجود است، بنابراین مسئولان مرتبط با اشتغال‌آفرینی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید توان خود را برای اجرای قوانین و مصوبات شورای‌عالی اشتغال و دستگاه‌های مرتبط بکار گیرند.

تامین سالانه یک میلیون شغل نیاز ضروری کشور است

وی تامین سالانه یک میلیون شغل را نیاز ضروری کشور و تکلیف قانونی دولت‌ها دانست و افزود: عقب ماندگی در تامین این نیاز در سال‌های گذشته، ضرورت تلاش بیشتر برای ایجاد اشتغال بویژه تامین شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاهی را بیشتر کرده که البته دولت سیزدهم گام‌های موثری در این زمینه برداشته است.

بهبود فضای کسب و کار، افزایش مهارت‌آموزی از طریق تقویت هنرستان‌ها در آموزش و پرورش، توجه به تولیدات دانش‌بنیان و همچنین تمرکز بر توسعه صنایع سبک بجای توسعه صنایع سرمایه‌بر و دیربازده، از دیگر توصیه‌های دکتر رئیسی به مسئولان در زمینه اشتغالزایی بود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش فعال‌سازی بخش تعاون به عنوان یکی از سه رکن اقتصاد کشور را از ماموریت‌های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و اظهار داشت: فعالیت تعاونی‌ها در عرصه‌های مسکن، کشاورزی و تولید می‌تواند منشاء اثرات بزرگ اجتماعی و اقتصادی باشد.

رئیس جمهور پایداری و افزایش توان و کارآمدی صندوق‌های بیمه‌ای را ماموریت دیگر وزارت تعاون عنوان و تصریح کرد: وجود ناترازی در عملکرد این صندوق‌ها موضوع نگران‌کننده‌ای است اما خوشبختانه در این دولت گام‌های عملی برای رفع این ناترازی‌ها برداشته شده است.

راهکارهایی برای رفع ناترازی‌های صندوق‌های بازنشستگی در لایحه بودجه سال آینده طراحی شده است

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ راهکارهایی برای تسریع در رفع ناترازی‌های صندوق‌های بازنشستگی طراحی شده است، اظهار داشت: امیدواریم با همکاری نمایندگان محترم مجلس این موضوع تصویب و اجرا شود، همچنین از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می خواهیم اصلاحات سنجه‌ای صندوق‌های بازنشستگی را بدون رودربایستی دنبال کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تکریم اقشار تحت پوشش بخش‌های حمایتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، از مسئولان این وزارتخانه خواست، با ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی زمینه شناسایی افراد نیازمند را فراهم کنند تا حمایت‌ها با حفظ شأن، کرامت و احترام آنان صورت گیرد و از سوی دیگر تلاش شود در مورد افرادی که توان کار دارند، توانمندسازی، جایگزین پرداخت کمک‌های مالی شود.

رئیس جمهور با اظهار رضایت از گزارش‌های ارائه شده از سوی مدیران بخش‌های مختلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله در زمینه اصلاح و تحول در عملکرد صندوق‌های بازنشستگی خاطرنشان کرد: این گزارش‌های امیدبخش به اطلاع مردم رسانده شده و هر جا که رفع مشکلات نیاز به مشارکت و همکاری مردم دارد، موضوع با آنها در میان گذاشته شود.

با واگذاری امور به مدیران کارآمد، کیفیت و بهره‌وری را در شرکت ها ارتقاء دهید

رئیسی در ادامه سخنانش از مسئولان وزارت تعاون خواست با تبدیل کردن سهام مدیریتی دولت در شرکت‌های تحت پوشش به سهام غیرمدیریتی و واگذاری امور به مدیران کارآمد، کیفیت و بهره‌وری را در شرکت های تابعه ارتقا دهند.

ضرورت نظارت بیشتر بر انضباط‌بخشی به منابع و مصارف و انتصاب افراد در شرکت و هلدینگ‌های تحت پوشش بر اساس توانمندی و صلاحیت‌های افراد از دیگر تاکیدات رئیس جمهور در این جلسه بود.

رئیسی ایجاد تحول بر مبنای نگاه عدالت‌محور و کار جهادی را انتظار مردم از دولت سیزدهم دانست و تصریح کرد: ایجاد تحول در یک سازمان اداری با کار عادی و معمولی ممکن نیست، مسئولان بدانند که رسیدگی به خواسته‌ها و عمل به انتظارات مردم آزمون بزرگی برای آنهاست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه که سازمان تامین اجتماعی نباید حیات خلوت دولت‌ها محسوب شود، یادآور شد: حل مسائل کارگری و کارفرمایی و تولید در گرو نگاه همه جانبه به مسائل مختلف هر یک از این عرصه‌ها است و نگاه یکسویه به مشکلات یکی از بخش‌ها فقط مشکلات را زیاد می‌کند.

پیش از سخنان رئیس جمهور، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در سخنانی با اشاره به ارائه گزارش مدیران بخش‌های مختلف درباره گزارش عملکرد این وزارتخانه گفت: خوشبختانه با بسیج همه کنشگران عرصه کارآفرینی توانستیم وعده دولت در زمینه ایجاد اشتغال را محقق کنیم که آمار آن با مراجعه به سامانه‌های اطلاعاتی وزارتخانه به طور دقیق قابل دسترسی و اصالت‌سنجی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تلاش برای متناسب‌سازی مهارت‌آموزی‌ها با نیازهای بازار کار، تلاش برای رفع فقر مطلق، افزایش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور، کمک به اجرای نهضت ملی مسکن، تاکید بر مردمی‌سازی اقتصاد، کاهش ناترازی منابع و مصارف و پایداری صندوق‌های بازنشستگی، استقرار نظام تامین اجتماعی کارآمد و فراگیر بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، ارتقای بهره‌وری در نظام بازنشستگی، پرداخت بخشی از بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی، ایجاد شفافیت و هدفمند کردن مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های تابعه و ارائه تمام مجوزهای تحت نظر این وزارتخانه در درگاه ملی صدور مجوزها را از دیگر اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه در مدت سپری شده از دولت مردمی عنوان کرد.

کد خبر 60106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =