رشد تولید ۲۰ محصول منتخب صنعتی و معدنی تا پایان آذرماه

بررسی آمار عملکرد واحدها و بنگاه‌ها از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه در ۳۳ محصول منتخب صنعتی و معدنی کشور حاکی از رشد تولید ۲۰ محصول و افت تولید ۱۲ محصول در مقایسه به ۹ ماهه پارسال است. در این میان تولید یک محصول بدون تغییر ماند.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، کارشناسان از ثبت رشد در بخش صنعت و معدن به‌عنوان سیگنالی از افزایش علاقه‌مندی جامعه به سرمایه‌گذاری و حفاظت از ظرفیت‌های تولید توصیف می‌کنند. اتفاقی که با گذشت ۹ ماه از سال ۱۴۰۱ نیز شاهد آن هستیم و از مجموع ۳۳ محصول منتخب صنعتی و معدنی که همه روزه بررسی و پایش می‌شوند، ۲۰ محصول با رشد تولید مواجه شدند.

برپایه آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان آذر ماه امسال تولید انواع خودروی سواری با رشد ۱۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۷۶۰ هزار دستگاه رسید.

در این مدت ۸۸ هزار و ۷۹۵ دستگاه وانت (رشد ۵۴ درصدی)، چهار هزار و ۲۸۰ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون (رشد ۱۵۷ درصدی) و همچنین ۱۷ هزار و ۱۵۰ دستگاه تراکتور (رشد چهار درصدی) تولید شد.

الیاف اکریلیک، صدرنشین رشد تولید

در ۹ ماهه امسال همچنین تولید انواع تایر با رشد یک درصدی به ۱۹۶ هزار تن رسید. همچنین ۵۴۹ هزار تن کارتن (رشد ۳۱ درصدی)، ۲۳ هزار تن سموم دفع آفات نباتی (رشد ۳۴ درصدی)، ۵۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی (رشد هشت درصدی)، ۶ هزار تن الیاف اکریلیک (رشد ۳۰۱ درصدی)، ۲۲۶ هزار تن نخ فیلامنت پلی‌استر (رشد پنج درصدی) و ۱۵۹ هزار تن الیاف پلی‌استر (رشد سه درصدی) تولید شد.

رشد تولید ۲۰ محصول منتخب صنعتی و معدنی تا پایان آذرماه

رشد تولید لوازم‌خانگی بزرگ

تولید انواع لوازم خانگی بزرگ نیز در این مدت با رشد همراه بود، به طوری که شرکت‌ها و کارخانجات داخلی از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه یک میلیون و ۴۳۰ هزار دستگاه انواع تلویزیون تولید کردند که نشان‌دهنده رشد ۶۱ درصدی در هم‌سنجی با پارسال است. در مدت مشابه سال گذشته شرکت ها و کارخانجات داخلی ۸۸۶ هزار دستگاه تلویزیون تولید کرده بودند.

تا پایان آذر ماه همچنین شرکت‌های داخلی یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه انواع کولر آبی تولید کردند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۸۱۱ هزار دستگاه از این محصول تولید شده بود که حاکی از رشد ۲۹ درصدی است.

در ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۹۵۵ هزار دستگاه انواع یخچال و فریزر در کشور توسط کارخانجات داخلی تولید شد. در مدت مشابه سال گذشته شرکت ها و کارخانجات داخلی یک میلیون و ۶۵۳ هزار دستگاه تولید داشتند که نشان دهنده رشد ۱۸ درصدی است.

در این مدت، یک میلیون و ۱۶۰ هزار دستگاه انواع ماشین لباسشویی در کشور تولید شد. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته شرکت ها و کارخانجات داخلی یک میلیون و ۶۱ هزار دستگاه تولید داشتند که نشان‌دهنده رشد ۹ درصدی است.

همچنین تولید انواع الکتروموتور با ثبت رشد ۱۲ درصدی به هفت میلیون و ۱۴۴ هزار دستگاه رسید.

تولید کدام محصولات صنعتی رشد منفی داشت؟

از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن روغن ساخته شده نباتی (افت ۱۵ درصدی)، ۳۶۰ هزار تن پودر شوینده (کاهش ۱۳ درصدی)، ۶۶۹ هزار تن کاغذ (افت ۱۵ درصدی)، یک میلیون و ۸۶ هزار متر مکعب فیبر (کاهش یک درصدی) و ۹۰ هزار تن دوده (کاهش ۲۷ درصدی) در کشور تولید شد.

رشد تولید ۲۰ محصول منتخب صنعتی و معدنی تا پایان آذرماه

تولید بیش از ۲۰.۸ میلیون تن فولاد خام

شرکت‌ها و کارخانجات داخلی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۳۵ میلیون و ۳۷۲ هزار تن فولاد خام و محصولات فولادی تولید کردند.

بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است در ۹ ماهه امسال ۲۰ میلیون و ۸۴۵ هزار تن فولاد خام در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۲ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت ۱۴ میلیون و ۵۲۷ هزار تن انواع محصولات فولادی در کشور تولید شد که حاکی از کاهش ۲۳ درصدی است.

در مدت یادشده تولید کاتد مس با افت پنج درصدی به ۲۱۶ هزار تن، تولید آلومینا بدون تغییر به ۱۷۵ هزار تن و تولید کنسانتره زغال‌سنگ با رشد ۲۰ درصدی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید.

تا پایان آذر ماه ۴۸ میلیون و ۳۶۲ هزار تن سیمان توسط کارخانجات داخلی تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال افت ناچیز یک درصدی نشان می‌دهد.

در این مدت ۳۳۲ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک (افت سه درصدی)، یک میلیون و ۲۸۳ هزار تن شیشه جام (رشد ۲۷ درصدی)، ۵۶۶ هزار تن ظروف شیشه‌ای (رشد سه درصدی)، ۴۶ هزار تن ظروف چینی (رشد یک درصدی) و ۷۲ هزار تن چینی بهداشتی (افت سه درصدی) در کشور تولید شد.

کد خبر 60115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =