وزیر جهادکشاورزی: تداخلات اراضی کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۲ صفر می‌شود

وزیر جهادکشاورزی با بیان آنکه تداخلات اراضی کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۲ صفر می‌شود، گفت: تا پایان عمر دولت سیزدهم سند تک برگ تمام اراضی کشاورزی به کشاورزان تحویل داده خواهد شد زیرا که کشاورز هویت ندارد به طوری که برای دریافت تسهیلات هیچگونه سند تک برگ برای دادن ضمانت ندارند.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، سیدجواد ساداتی نژاد روز جمعه در جمع دامداران، کشاورزان و باغداران شهرستان پلدختر اظهار داشت: لرستان نه تنها قطب تپنده در حوزه کشاورزی و دامپروری کشور بلکه زیباترین و پرقدرت‌ترین مجموعه دیم کشور مخصوص این استان است.

وی گفت: ۷۰ درصد غذای مردم دنیا از محصولات دیم و ۳۰ درصد باقیمانده از زراعت آبی می‌باشد و متاسفانه در طول سال‌های گذشته برای گسترش حوزه دیم بخوبی تلاش نکردیم و میزان عملکرد کشاورزان دیم کار در این حوزه هنوز پایین است.

وی افزود: بذر مناسب اراضی دیم و آموزش کافی در این خصوص به کشاورزان داده نشده لذا طرح جهش دیم آغاز شده است و تنها ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح می‌باشند.

وی بیان کرد: لرستان در حوزه‌های مختلف کشاورزی رتبه خوبی دارد و هر حمایتی را برای توسعه این استان انجام خواهیم داد، خسارات سیل ۹۸ به لرستان بسیار بوده و باید برای جبران این عقب ماندگی در حوزه کشاورزی تلاش کرد.

ساداتی نژاد گفت: هفت ایستگاه پمپاژ در پلدختر وجود دارد که چهار ایستگاه آن مربوط به وزارت نیرو است، ۲ ایستگاه پمپاژ از پیشرفت خوبی برخوردار است و کمک خواهیم کرد تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار گفت: هیچ اراضی شیب‌دار با قابلیت کشت در غرب کشور نباید خالی باشد و از تمامی ظرفیت ها باید استفاده کرد و در غیر اینصورت نقطه ضعف منابع طبیعی و جهاد کشاورزی آن منطقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار لرستان اختصاص یافت که در این راستا به تولید ثروت و ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد.

ساداتی نژاد بیان کرد: طول رودخانه‌های لرستان مستعد توسعه شیلات می‌باشد و موجب رونق اقتصادی شود، ۱۰ مجتمع خاویاری شیلات لرستان در طرح تحول در نظر گرفته شده است که امیدواریم سرمایه‌گذاران استقبال کنند و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی گفت: از سال ۹۴ تا ۹۹ قرار بود تمامی اراضی کشاورزی صاحب سند شوند و زمانی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد تنها چهار درصد اراضی حدود ۲۸۰ هزار هکتار سند داشتند و اکنون این رقم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است و حدود ۷۰۰ درصد افزایش یافته و تلاش خواهیم کرد روستاییان و کشاورزان تا پایان دولت برطرف شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: مدرن ترین ابزار کشاورزی در دنیا کشاورزی قراردادی است در این طرح تمامی ابزار در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت و کشاورزان هم بدون دغدغه اقدامات لازم را انجام می دهند فاز ۲ کشاورزی قراردادی در کشور آغاز شده است و امیدواریم این روند توسعه یابد.

وی با بیان آنکه ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزان در سیل ۹۸ پلدختر از بین رفته و باید برای جانمایی زمین جدید اقدامات لازم صورت گیرد، گفت: در ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی لرستان آبیاری تحت فشار انجام و در این خصوص اعتبارات ویژه در نظر گرفته شده که برای توسعه آن حمایت های لازم صورت خواهد گرفت.

وزیر جهادکشاورزی گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی در لرستان بسیار ضعیف است و نیازمند اقدامات ویژه می باشد در این راستا از سرمایه گذاران حمایت می شود تا این بخش در این استان توسعه یابد.

ساداتی نژاد افزود: ظرف هفته آینده حوزه تولید و تنظیم بازار و برنامه‌ریزی به اتحادیه دامداران کل کشور و استان ها واگذار می شود و خرید تضمینی هم به اتحادیه واگذار خواهد شد و نگاه ما این است که اتحادیه ها تنظیم بازار و تولید را مدیریت خواهند کرد.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد پروتئین کشور توسط عشایر تامین می شود و تامین علوفه در فصل زمستان برای این قشر نیازمند اقدام ویژه است که باید به خوبی صورت گیرد.

وزیر جهادکشاورزی روز (جمعه) در سفر یک روزه به شهرستان پلدختر قرار است از ایستگاه‌های پمپاژ تخریب شده از سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ بازدید کرد.

وزیر جهادکشاورزی از مجتمع ماهیان خاویار واحدهای پرورش ماهی در مناطق «سراب جهانگیر» و «چم گز» و همچنین بازدید میدانی از پمپاژهای کشاورزی «واشیان» و «رنگین بان» از نزدیک آخرین وضعیت این طرح ها را بازدید کرد.

فرهاد زیویار استاندار لرستان، سید حمید کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی را در این شهر همراهی کردند.

کد خبر 60129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =