درهای اروپا و آمریکا روی قالی دستباف بسته است/ رکود ۸۰ درصدی بازار و صادرات

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف خاطرنشان کرد: بازارهای ما محدود است و تحریم‌ها تجار فرش را در یک جنگ نابرابر قرار داده‌ و امکان تبلیغ قالی و پرچم دوم کشور در بازارهای خارجی را نداریم و صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های اروپایی با مشکل مواجه هستند.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، مسعود سپهرزاد با اشاره به نوسان نرخ ارز و تاثیر آن در بازار قالی دستباف گفت: بازار قالی دستباف آشفته است و تولیدکنندگان و فروشندگان تمایلی برای خرید و فروش ندارند چرا که نمی‌دانند بعد از فروش محصول تولیدی با چه قیمتی می‌توانند مواد اولیه را تهیه کنند. قیمت ارز باید روی یک عدد ثابت شود که بتوان فروش٬ تولید و صادرات را بر مبنای آن تنظیم کرد.

وی افزود: اقدامات دستوری دولت برای کنترل نرخ ارز نیز نتوانست راهگشا باشد؛ در این شرایط خرید فرش در اولویت مردم نیست اما این نگرانی وجود دارد که آیا مردم می‌توانند در این شرایط اقتصادی نیازها و کالاهای اساسی را تهیه کنند.

این فعال صنفی از حاکم شدن رکود ۸۰ درصدی بر بازار فرش دستباف خبر داد و تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد صادرات فرش دستباف ریزش کرده است و شاید هفته‌ای یک تا دو محموله فرش از کشور خارج ‌شود این در حالی است که در سال‌های گذشته صادرکنندگان نوبت می‌گرفتند که مجوز ورود فرش‌های صادراتی را به انبارها گمرک دریافت کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با بیان اینکه جامعه بافنده ایران حدود ۱۰ میلیون نفر است، گفت: رقبای ما هند٬ پاکستان٬ افغانستان و ترکیه یک مسیری در بازار فرش برای خود تعریف کردند و همان را ادامه می‌دهند و بازار تمام کشورهای دنیا روی این تولیدکنندگان باز است. این در حالی است که بازارهای ما محدود است و تحریم‌ها، تجار فرش را در یک جنگ نابرابر قرار داده‌است. امکان تبلیغ قالی و پرچم دوم کشور در بازارهای خارجی را نداریم و صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های اروپایی با مشکل مواجه‌ هستند به نحوی که مجوز شرکت در نمایشگاه‌ اخیر در آلمان به ما داده نشد.

وی با تاکید بر قرار گرفتن سیاست خارجی و سیاست اقتصادی یک کشور بر یک ریل مشخص، افزود: اگر سیاست خارجی یک کشور کارآمد عمل کند، می‌تواند سیب‌زمینی تولیدش را در بازارهای خارجی نیز عرضه کند، مسئولان به صادرکنندگان فرش می‌گویند که روی بازار اوراسیا و ونزوئلا متمرکز شویم اما این بازارها کشش خرید قالی ایرانی را ندارند. خریدار فرش ایرانی، بازارهای اروپا، آمریکا و کشورهای عربی است.

این فعال صنفی ادامه داد: تجار ایرانی تمایل دارند که برای نمایشگاه فرش که نوروز امسال در دبی برگزار می‌شود، شرکت کنند اما نمی‌دانند که با چه ارزی باید قالی خریداری کنیم و در آنجا غرفه اجاره کنیم.

سپهرزاد با بیان اینکه بازار فرش ماشینی نسبت به فرش دستباف رونق بیشتری دارد، گفت: به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران حمایت می‌شوند و هر جای می‌رویم تبلیغات فرش ماشینی را می‌بینیم؛ دولت از این تولیدکنندگان حمایت می‌کنند و آنها ارز پایین‌تر از نرخ نیمایی دریافت می‌کنند. به نظر بنده از آنجایی‌که درهای بازارهای اروپا و آمریکا روی فرش ایرانی بسته است و ما نمی‌توانیم آنها را بفروشیم، از ما حمایت نمی‌کنند.

کد خبر 60137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =