دهه فجر؛ آغاز فعالیت بندر خشک آپرین اسلامشهر

کار احداث نخستین بندر خشک کشور به نام بندر آپرین در اسلامشهر مدت هاست که آغاز شده و مسئولان خبر از افتتاح آن در مقاطع مختلف دادند که البته تاکنون محقق نشده است؛ حالا در تازه ترین خبر رئیس کل گمرک کشور می گوید تلاش می کنیم این بندر را دهه فجر افتتاح کنیم.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، بندر خشک، بندری چند منظوره است که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندر دریایی وصل می شود؛ در واقع بندر خشک مرکزی برای دپو و انتقال کالاها به مقاصد دیگر است.

این تعریف اولیه بندر خشک بوده و مدت هاست که قرار است نخستین آن در اسلامشهر شروع بکار کند؛ براساس تفاهم‌نامه منعقده بین رئیس کل گمرک کشور با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ عملیات احداث آن در زمینی به مساحت یک‌هزار هکتار آغاز شده و در صورت راه اندازی بیش از ۶۰ درصد از کالاهای ورودی کشور دریافت و به صاحبان کالا تحویل داده شود.

البته کار احداث و تجهیز بندر آپرین با اهمال مسئولان قبلی و مشکلات زیاد به دولت سیزدهم رسید و با دستور مستقیم رئیس جمهور روند اجرا سرعت گرفت؛ از سوی دیگر کاهش حمل و نقل جاده‌ای و تصادفات، آلودگی هوا، سوخت و افزایش سرعت انتقال کالا از مزایای بندر خشک آپرین اعلام شده است.

نباید از یاد برد که با ساخت و بهره برداری از بندر خشک‌ آپرین بیش از پنج‌هزار فرصت شغلی ایجاد و گام بلندی در راستای تحقق جهش تولید و تسریع در عملیات ترخیص و ورود کالا به کشور برداشته و پیش‌بینی می شود با فعالیت این مرکز بزرگ لجستیک در اطراف کلانشهر تهران، صاحبان کالاها از حمل کالاهای خود از بندر شهیدرجایی و سایر بنادر جنوبی ایران به این بندر بیش از پیش استقبال کنند.

در واقع این بندر محل تقاطع خطوط ریلی شمال - جنوب و شرق - غرب است و با آغاز فعالیت گمرک جمهوری اسلامی ایران در بندر آپرین از این پس شاهد تسریع در ترخیص کالاهای اساسی خواهیم بود.

آیت الله رئیسی: آپرین حداکثر تا دوماه آینده راه اندازی شود

سوم آذر امسال رئیس جمهور سفری نیم روزه به اسلامشهر داشت و در خصوص افتتاح بندر خشک آپرین به مسئولان ۲ ماه وقت داد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری اسلامشهر خطاب به مسئولان گفت: مسئولان بنشینند و مسائل مربوط به بندر خشک آپرین را حل کنند، به نظر من تا حداکثر ظرف دو ماه بندر خشک راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: باید ظرف ۱۰ روز گمرکات در منطقه مستقر شود که این کار امکان‌پذیر هم هست.

از سوی دیگر محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور در همان جلسه گفت: بندر خشک آپرین در حقیقت بزرگترین بندر خشک خاورمیانه است که عملیات اجرایی آن تقریباً به صورت ۱۰۰ درصد به پایان رسیده است.

به گفته او، بندر خشک آپرین اگر فعال شود برای بیش از ۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند قابلیت افزایش و ارتقا به ۲۰ هزار شغل را نیز در فازها و گام‌های بعدی دارد و از یاد نبریم که ظرفیت استقرار بیش از ۴۰۰ هزار کانتینر دارد.

منصوری خاطرنشان کرد: فعال شدن بندر منوط به استقرار کامل گمرک است؛ گمرک در بندر خشک آپرین مستقر شده و به صورت ساعتی خدمت ارائه می‌کند اما نیاز است گمرک ظرف مدت یک ماه با اختصاص یک کد مستقل گمرگی ساختار خود را در آنجا مستقر کند که در این صورت دیگر هیچ کاستی‌ای برای این فعال شدن این پروژه وجود ندارد.

بازدید رئیس کل گمرک کشور از بندر خشک آپرین

محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک کشور آخر هفته ای که گذشت با همراهی مهدی شریفیان نماینده اسلامشهر مجلس و حسین حبیبی فرماندار اسلامشهر از آخرین روند آماده سازی بندر خشک آپرین بازدید کرد.

او در این باره به خبرنگاران گفت: محدوده گمرکی در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار با همه امکانات اعم از ساختمان اداری و لجستیک مورد نیاز در حال آماده سازی است و همه رویه های گمرکی شامل صادرات، واردات و ترانزیت کالا در بندر خشک آپرین انجام خواهد شد.

به گفته رضوانی فر، با توجه با نقطه اتصالی این بندر خشک با شبکه ریلی کشور و فضایی که برای سرمایه گذاری های آتی پیش بینی شده، به نظر می رسد در دو سال آینده این مجموعه یکی از پرتراکم ترین انبارها و مبادی ورودی و خروجی کالا در گمرکات کشور خواهد بود.

رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه ارائه خدمات به صورت موردی در این مرکز لجستیک آغاز شده است، افزود: در تلاش هستیم تا بندر خشک آپرین در دهه مبارک فجر به بهره برداری برسد.

وی این را هم خاطرنشان کرد که استخدام نیروهای مورد نیاز بندر خشک آپرین از جوانان متخصص اسلامشهر خواهد بود.

راه اندازی بندر خشک آپرین مطالبه عمومی مردم اسلامشهر است

حسین حبیبی فرماندار اسلامشهر هم به خبرنگاران گفت: راه اندازی بندر خشک آپرین پس از سخنان رئیس جمهور در این باره در سفری که به شهرستان داشتند به مطالبه عمومی تبدیل شده است.

وی افزود: مجموعه اداری شهرستان نهایت همکاری را جهت راه اندازی بندر خشک آپرین داشته اند و امیدواریم با همت مدیران گمرک و شرکت راه آهن فعالیت این مرکز لجستیک در اسلامشهر آغاز شود.

فرماندار اسلامشهر با بیان اینکه با آغاز بکار بندر خشک آپرین تحول چشمگیری در حوزه ترانزیت کالا از نقاط مختلف کشور به تهران بر پایه حمل و نقل ریلی انجام می شود، خاطرنشان کرد: انتفاع شهرستان اسلامشهر بویژه در حوزه ایجاد فرصت های شغلی جدید برای جوانان از جمله مواردی است که مورد پیگیری و مطالبه جدی ما قرار دارد.

اسلامشهر با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غرب تهران قرار دارد.

کد خبر 60146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =