حذف بساط نوسان‌گیران با تصمیم جدید فرابورس در حوزه بازار پایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیم‌های تازه فرابورس در حوزه بازار پایه بساط نوسان گیران و الگوریتم‌ها را از این بازار جمع خواهد کرد که این اقدام می‌تواند جزو اتفاقات مثبت برای بازار تلقی شود.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، هفته گذشته «سروش خواجه حق وردی» معاون نظارت بازار فرابورس از تغییرات جدید در بازار پایه فرابورس و عملیاتی شدن آن از هشتم بهمن ماه سال جاری خبر داد و اعلام کرد: براساس مصوبه هیات‌مدیره شرکت فرابورس ایران، حداقل ارزش هر سفارش خرید معادل پنج میلیون تومان تعیین شد.

اتخاذ چنین تصمیمی از سوی این شرکت با واکنش متفاوت فعالان حاضر در بازار همراه شد که در این زمینه «مصطفی صفاری» با اشاره به تصمیم‌های جدید هیئت‌مدیره فرابورس در خصوص بازار پایه، اظهار داشت: اخیراً هیات‌ مدیره فرابورس طی مصوبه‌ای اعلام کرده حداقل خرید در بازار پایه برای کدهای آنلاین از ۵۰۰ هزار تومان به پنج میلیون تومان افزایش یافته است، البته سرمایه‌گذاران می‌توانند برای کمتر از رقم پنج میلیون تومان از طریق کارگزار اقدام به ثبت تقاضای خرید کنند.

وی با اشاره به اینکه از دیگر تصمیم‌های هیئت‌مدیره فرابورس افزایش حجم مبنا در بازار پایه است، افزود: بازار پایه به لحاظ ذاتی، بازاری با ریسک‌های بالاتر از سایر بازارها است، این تصمیم‌ها می‌تواند به کنترل ریسک سرمایه‌گذاران در این بازار کمک کند.

صفاری الگوریتم‌های فعال در بازار پایه را به لشکر مورچه‌ها تشبیه کرد و افزود: تعداد بالای الگوریتم‌های فعال در بازار پایه باعث می‌شوند تا نوسان‌گیری در این بازار با حجم معاملات بسیار پایین رواج پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصمیم جدید هیئت‌مدیره فرابورس را اتفاقی مثبت برای کنترل ریسک در بازار پایه دانست و گفت: با اجرای این ۲ تصمیم، بساط نوسان گیران و الگوریتم‌های بازار پایه جمع خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه چنین تصمیم‌هایی به نفع سرمایه‌گذاران خرد است، افزود: با افزایش حجم مبنا در بازار پایه، نوسان گیران و الگوریتم‌ها نمی‌توانند با معاملات حداقلی، رشد قیمت‌های پرشتاب را برای نمادها رقم بزنند و شرایط برای پروژه کردن سهام کوچک در این بازار محدود می‌شود.

کد خبر 60184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =