خاندوزی: دولت هیچ نفعی از گرانی دلار نمی‌برد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر بکارگیری همه توان دولت برای ثبات نرخ ارز عنوان کرد که برخلاف برخی شبهات، دولت هیچگونه نفعی از افزایش قیمت دلار نمی‌برد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سیداحسان خاندوزی که به همراه معاونین وزارت اقتصاد و در کنار رئیس سازمان برنامه و بودجه، به منظور بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، با بیان اینکه مسئله افزایش نرخ ارز، دغدغه جدی و به حق جامعه است، افزود: روزانه میزان مشخصی ارز برای تأمین واردات کالای اساسی و کاهش اثرات منفی ناشی از بی ثباتی نرخ ارز، در سامانه نیما تخصیص می دهیم.
وی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی موظف است ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی را، حتما با نرخ نیمایی انجام دهد، گفت: دغدغه شماره یک شخص رئیس جمهور و مجموعه دولت، تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور با نرخ ارز نیمایی است و امیدواریم هر چه زودتر مشکلات رفع شود.
خاندوزی در پاسخ به برخی شبهات که گفته می شود دولت از محل افزایش نرخ ارز منتفع شده و هزینه های خود را تأمین می کند، اظهار داشت: در حال حاضر، دولت هر چه ارز در اختیار دارد، به قیمت نیمایی برای خرید کالای اساسی در اختیار وارد کنندگان قرار می دهد، بنابراین حتی اگر قیمت ارز، به دو برابر رقم کنونی هم افزایش یابد، نفعی متوجه دولت نمی شود.
وی تأکید کرد: کنترل نرخ ارز، همواره برای دولت، بسیار مهم و با ارزش تلقی شده و اصولا یکی از شاخص های بسیار مهم برای اقتدار هر دولتی، ایجاد ثبات در نرخ ارز است.
وزیر اقتصاد در پاسخ به انتقاد برخی دیگر که می پرسند، چرا اثرات افزایش درآمد نفت در اقتصاد کشور دیده نمی شود نیز گفت: یکی از دلایل این امر، افزایش هزینه های دولت برای تأمین منابع ناشی از تکالیف جدید، مبنی بر ترمیم حقوق کارکنان دولت و افزایش رقم هدفمندی یارانه ها به منظور جبران افزایش نرخ کالاهای اساسی است.
وی افزود: در قانون هدفمندی یارانه ها مصوب سال ۱۳۸۸ محل تأمین اعتبار پرداخت یارانه ها، افزایش نرخ حامل های انرژی تعیین شده بود اما در طول سالجاری، هیچ افزایشی در نرخ حامل های انرژی رخ نداده و برای همین، دولت ناچار به استفاده از درآمد های ناشی از افزایش قیمت نفت شد.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از همکاری و حمایت مجلس شورای اسلامی در اصلاح و تصویب قوانین مالیاتی اظهار داشت: برای اولین بار در طول تاریخ چند دهه، امسال به عنوان دومین سال پیاپی، موفق شدیم، با وجود کاهش نرخ مالیات بیش از ۱۰۰ درصد وصولی مالیاتی داشته باشیم.
وزیر اقتصاد با اشاره به موفقیت های حاصله در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طریق راه اندازی صندوق های مکانیزه فروشگاهی و کشف فرار های مالیاتی ابراز امیدواری کرد، دولت در سال ۱۴۰۲ نیز موفق به تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی وصول مالیات شود.
خاندوزی با اشاره به ارقام بالای پیش بینی بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور از ناحیه واگذاری سهام دولت در شرکت های دولتی و نیز مولد سازی دارایی های دولت و با تأکید بر اینکه در این خصوص، باید با جدیت کامل به دنبال تحقق درآمد ها باشیم، عنوان کرد: متأسفانه در این خصوص و بویژه مولد سازی دارایی های دولت، همواره، عملکرد پایینی داشته ایم اما با توجه به اعتماد مقام معظم رهبری و تفویض کامل اختیار به وزارت اقتصاد در این ارتباط، بسیار امیدواریم در سال آتی در زمینه مولد سازی دارایی های دولت، بتوانیم درآمد های پیش بینی شده را محقق کنیم.
وزیر اقتصاد در زمینه عملکرد دولت در خصوص انتشار اوراق خزانه اسلامی در سالجاری، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تراز فروش اوراق خزانه منفی است، گفت: امسال بیش از مقدار فروش اوراق، بازپرداخت آنها را انجام داده ایم و همین باعث شده تراز ما منفی باشد.

وی افزود: سال آینده با استفاده از ابزارهای مختلف تلاش خواهیم کرد نه تنها این تراز منفی نباشد، بلکه آن را مثبت کنیم.

کد خبر 60204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =