۲۰ کیلوگرم خاویار گلستان به کانادا، مکزیک و تایوان صادر شد

مدیرکل شیلات گلستان با تاکید بر ضرورت تکمیل طرح‌های مرتبط با تولید انواع آبزیان در استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ کیلوگرم خاویار تولید گلستان با تجارت چمدانی به کانادا، مکزیک و تایوان صادر شد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، اسماعیل جباری روز دوشنبه در نشست گروه خبری فجر ستاد دهه فجر گلستان اظهار کرد: این استان به عنوان مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری و محل صید تکثیری این گونه به شمار می‌رود و طی چند سال اخیر تلاش‌هایی برای جلوگیری از انقراض آن انجام شده تا با اجرای برنامه‌های پرورش و تکثیر مصنوعی بِرند خاویار برای ایران و استان حفظ شود.

وی بیان کرد: وجود سفره‌های آب زیرزمینی شور به عنوان پیش‌نیاز تولید این گونه آبزی، از ویژگی‌های گلستان برای توسعه مزارع پرورش خاویار است که این استان را به مرکزی مستعد برای رونق بخشیدن به راه اندازی مزارع تولید خاویار کرده است.

مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به این که توسعه پرورش ماهیان خاویاری در دستور کار قرار دارد گفت: خاویار در ردیف کالای لوکس به شمار می‌رود و می‌توان این محصول را از طریق چمدانی صادر کرد.

جباری به فرارسیدن دهه فجر اشاره کرد و گفت: در این ایام، هشت مرکز پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید ۳۰۰ تن در بندرگز و کلاله راه‌اندازی می‌شود.

ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان از جمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند.

این ماهیان به ۲۷ گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس‌ماهی روسی یا چالباش، تاس‌ماهی ایرانی یا قره‌برون، ماهی شیپ و ماهی ازون‌برون یا سوروگا گونه‌های اصلی دریای خزر هستند.

خاویار ماهیان خاویاری از گران ترین غذاهای جهان است.

وی همچنین از صادرات هزار و ۸۰۰ تن میگو به ارزش ۹ میلیون دلار به کشورهای روسیه و عمان خبر داد و گفت: امسال ۳ هزار و ۸۰ تن میگو در گمیشان تولید شد.

به گفته وی برنامه توسعه پرورش آبزیان استان برای سال ۱۴۰۴ تولید ۳۰ هزار تن بود که تاکنون به ۲۰ هزار تن رسیده و تحقق کامل آن دور از دسترس نیست.

مدیرکل شیلات گلستان همچنین در دهه فجر امسال ۲۷ پروژه آبزیان در استان افتتاح شده و یا عملیات ساخت آن آغاز می‌شود که با بهره‌برداری از طرح های قابل افتتاح برای ۴۶ نفر شغل ایجاد خواهد شد.

کد خبر 60230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =