تولید ۶۱ هزار تن میگو از ۵ استان کشور/ ۶۰ درصد میگوی پرورشی صادر می‌شود

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران گفت: امسال ۶۱ هزار تن میگو از پنج استان برداشت شد که این عدد حدود ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت جهادکشاورزی، «مهدی شکوری» در خصوص خودکفایی در حوزه میگو افزود: در سال زراعی جاری پرورش میگو حدود یک هفته خاتمه یافته است.

به گفته وی، در استان‌های خوزستان، گلستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان ۳۰ تا ۹۰ درصد افزایش تولید را شاهد بودیم که این امر ثمره تلاش آبزی‌پرروان میگو در این مناطق است.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران، درباره تولید ۹۰ هزار تن خوراک میگو در کشور اظهار داشت: حدود ۶۰ واحد فعال تولید پرورش خوراک آبزیان در کشور وجود دارد که از این تعداد تقریباً ۱۵ واحد به صورت جدی و متمرکز روی خوراک آبزیان فعالیت دارند و این کارخانه‌ها هم از فناوری سخت‌افزاری مناسبی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: دانش فنی خوراک آبزیان در اشکال مختلف را دارند که برای تولید خوراک قزل‌آلا و خوراک میگو و سایر آبزیان مناسب است.

شکوری درباره خوراک میگو گفت: خوراک میگو شبیه خوراک دام است و از مواد اولیه مختلفی شامل سویا، پودر ماهی و یکسری اقلام اختصاصی‌تر که در سایر انواع خوراک دام مورداستفاده قرار نمی‌گیرد نظیر پودر سر و دم میگو، پودر جگر و سایر میکرو المان‌های دیگر که در جیره غذایی نیاز است، تشکیل شده است.

وی ادامه داد: بازارهای صادراتی را کشورهای همسایه و سایر کشورها تشکیل می‌دهند، در سنوات گذشته آسیا یکی از بخش‌های اصلی مقصد میگو بود و کشورهای چین، ویتنام، کشورهای اروپایی، فرانسه و اسپانیا از دیگر مقاصد صادراتی محسوب می‌شوند.

این مسوول درباره میزان صادرات خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد میگوی پرورشی هر ساله صادر می‌شود که رقمی معادل ۴۰ تا ۵۰ هزار تن است.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران، روسیه را بازار اول صادراتی کشور برشمرد و تصریح کرد: با توجه به گسترش بازارهای صادراتی، روسیه به عنوان مقصد اصلی میگوی پرورشی کشور محسوب می‌شود و طبق آمار، در سال جاری تاکنون حدود ۲۰ هزار تن به این کشور صادر شده است این در حالی است که در سال گذشته عدد صادراتی ما به کشور روسیه ۱۰ درصد این مقدار بوده و همچنان تقاضا در کشور روسیه وجود دارد.

وی در خصوص هزینه‌ای که برای احداث یک مزرعه پرورش میگو در مناطق جنوبی کشور مورد نیاز است، تاکید کرد: حدود یک تا یک و نیم میلیارد تومان برای هر هکتار، مزرعه اعتبار نیاز است، اما باید توجه کرد که در جنوب کشور تاسیسات زیربنایی برای احداث مزارع میگو در همه جا فراهم نیست و باید تمامی موارد مدنظر قرار گیرد.

این مسوول خاطرنشان کرد: متقاضیانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، می‌توانند با ورود در سامانه متمرکز صدور مجوزهای کسب و کار به آدرس https://mojavez.ir، همانند سایر مجوزها، از فرایند صدور مجوز پرورش میگو اطلاع یابند.

شکوری تصریح کرد: راه دسترسی، کانال آبرسان و برق از موضوعاتی است که برای امکانات زیربنایی در یک فعالیت مورد نیاز است این تاسیسات را در سال‌های گذشته، دولت ایجاد کرده و سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری خرد دارند می‌توانند در این مجمتع‌ها استقرار یابند، اما سرمایه‌گذارانی که توانمندی این را داشته باشند که خودشان سرمایه‌گذاری زیربنایی را انجام دهند، می‌توانند برای احداث مزارع بزرگ پرورش میگو درخواست بدهند.

به گفته وی، با حمایت‌های دولت، احداث پنج سایت پرورش ماهی در استان هرمزگان در قالب شرکت شهرک‌های کشاورزی در حال احداث است و در استان‌های دیگر هم به همین ترتیب سازمان شیلات با همکاری شرکت شهرک‌های کشاورزی این موضوع را دنبال می‌کند.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در پایان افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌ای که در قالب طرح ربیع با قرارگاه خاتم‌الانبیا منعقد شده این امکان را فراهم کرده که از ظرفیت این قرارگاه، برای ایجاد زیرساخت‌ها در برخی از استان‌ها استفاده شود از جمله آن‌ها بحث احداث پرورش میگو در استان گلستان است که امیدواریم بتوانیم به ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز سرعت دهیم.

کد خبر 60239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =