افزایش ۱۶ میلیون لیتری توزیع گازوئیل یورو۵ در دولت سیزدهم

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: در دولت سیزدهم با تسریع در راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحد تصفیه گوگرد پالایشگاه اصفهان، ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو۵ بیشتری در کشور تولید و توزیع می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به مصاحبه معصومه ابتکار، رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان «هشدار معصومه ابتکار: وضع کیفیت گازوئیل بسیار نگران‌کننده‌ست/ هر شب ۱۰ هزار کامیون وارد تهران می‌شود» که در روز جمعه ۳۰ دی ماه منتشر شد، جوابیه منتشر کرد.

در این جوابیه تاکید شده که معصومه ابتکار در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین نسبت به ورود بنزین آلوده به چرخه سوخت اظهار نگرانی کرده است. این در حالی است که همواره تمام سازمان‌های مربوطه بر استاندارد بودن بنزین کشور تاکید می‌کنند.

براساس آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد، بنزین توزیع شده در کلان‌شهرها با استاندارد یورو ۴ و بالاتر تامین می‌شود. بنزین در سایر نقاط کشور نیز با استانداردهای زیست‌محیطی توزیع می‌شود.

در حال حاضر، گریدهای مختلفی از بنزین متناسب با توانمندی پالایشگاه‌ها تولید می‌شود. از نظر عدد اکتان بنزین ۸۷، بنزین ۹۱ و بنزین ۹۵ تولید می‌شود. این بنزین‌ها به لحاظ عدد اکتان، با هم متفاوت هستند؛ اما دیگر مشخصات آنها نزدیک به هستند. همچنین در همه بنزین‌های تولیدی، آروماتیک کمتر از ۳۵ درصد حجمی است، الفین کمتر از ۱۸ درصد و گوگرد عموماً کمتر از ۵۰ پی‌پی‌ام است.

توان تولید بنزین یورو۴ ایران روزانه ۷۵ میلیون لیتر است و در بند قانون تدوین شده، مادامی که مصرف بنزین مدیریت شود در سقف ۸۵ میلیون لیتر، شرکت پالایش و پخش موظف است ۹۰ درصد بنزین مصرفی را بر مبنای استاندارد، تولید و توزیع کند و این در حالی است که میانگین مصرف روزانه بنزین در سال جاری ۱۰۳ میلیون لیتر بوده است.

همچنین ابتکار در این مصاحبه بر ارتقای کیفیت بنزین اشاره کرده است. لازم به ذکر است که اکنون طرح‌های ارتقای کیفیت در پالایشگاه‌های کشور در حال اجرا است و بعید است که خانم ابتکار از این طرح‌ها بی‌خبر باشد.

از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به طرح جایگزینی ۲۱۰ هزار بشکه ظرفیت جدید به پالایشگاه آبادان اشاره کرد. به‌روزرسانی و واحدهای مکمل در این ظرفیت، به جای ظرفیت قبلی خواهد بود تا محصولات با کیفیت‌تری تولید کند.

نکته دیگری که خبرآنلاین به نقل از معصومه ابتکار به آن اشاره کرده است، بحث وجود گوگرد در نفت‌گاز است. در حال حاضر ایران روزانه ظرفیت تولید ۱۱۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در ۱۰ پالایشگاه خود را دارد. از این میزان ۵۵ میلیون لیتر استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ را دارد.

بر اساس قانون هوای پاک، نفت‌گاز توزیعی در کلان‌شهرها و جایگاه‌های سوخت در مسیرهای اصلی مواصلاتی باید با این استاندارد توزیع شود که این کار در حال انجام است.

ابتکار با وجود آنکه از کاهش گوگرد در نفت‌گاز تولیدی کشور در دولت یازدهم خبر می‌دهد اما می‌گوید میزان گوگرد در نفت‌گاز در دولت سیزدهم در حال افزایش است. چگونه ممکن است واحد فرآیندی در یک پالایشگاه با یک تکنولوژی ارتقا پیدا کند و بعد از چند سال دوباره به تکنولوژی چند سال قبل بازگردد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که در مصاحبه‌ای که خبرآنلاین منتشر کرده، گوگرد موجود در نفت‌گاز به عنوان یکی از عوامل موثر بر آلودگی هوا در تهران مطرح شده است. نگاهی به وضعیت شاخص آلودگی هوا در تهران نشان می‌دهد که عامل آلودگی ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون است و این در شرایطی است که اگر گوگرد عامل آلودگی بود، باید شاخص اکسید گوگرد در هوای تهران بالا می‌رفت. آمارها نشان می‌دهد شاخص اکسید گوگرد در اغلب روزهای امسال نه در شرایط سالم که حتی در شرایط پاک قرار داشته که این موضوع شائبه وجود گوگرد در نفت‌گاز را رد می‌کند.

بهتر است مسئولان سابق به جای اظهار نظرهای سیاسی و غیرعلمی، ابتدا به بدیهیات اولیه و دانش کافی درباره موضوعات کشور مسلط شوند تا تصور نکنند ظرف چند ماه کیفیت فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور از جمله گازوئیل قابل کاهش یا افزایش است و میزان گوگرد این فرآورده‌ها را می‌توان در چنین زمانی افزایش یا کاهش داد.

علاوه بر اینکه در دولت سیزدهم با تسریع در راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحد تصفیه گوگرد پالایشگاه اصفهان، ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو۵ بیشتری در کشور تولید و توزیع می‌شود و دادن آدرس غلط کیفیت سوخت به عنوان آلودگی هوا در خوشبینانه‌ترین حالت یک فرافکنی سیاسی و ناشی از عدم تسلط به بدیهیات علمی و فنی حوزه نفت و گاز کشور است.

کد خبر 60254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =