زیان تعهد ارزی بر پیکره صنعت فرش دستباف ایران/ تلاش برای سه ساله کردن فرصت رفع تعهد ارزی

رئیس مرکز ملی فرش ایران، تعهد ارزی را به عنوان یکی از آسیب‌های جدی بر پیکره صنعت فرش دستباف ایران برشمرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «فرح‌ناز رافع» تعهد ارزی را چالش بزرگی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف برشمرد و افزود: تعهد ارزی، مشکلات زیادی بر پیکره صنعت فرش دستباف ایران وارد کرد و باعث شد این هنر اصیل ایرانی که بیشتر آن در روستاها بافته و تولید می‌شود دچار افول شود.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل و خروج از افول این هنر- صنعت، تعهد ارزی را برای فرش دستباف یک‌ساله کردیم، با این حال یک سال هم پاسخگوی میزان افزایش صادرات نبود.

به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران، اکنون با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان توسعه تجارت، اتحادیه صادرکنندگان مرکز ملی فرش ایران ایران و همچنین اتاق بازرگانی اصفهان، در حال رایزنی برای تبدیل فرصت یک ساله به ۳۶ ماه هستیم البته تحقق آن نیاز به مصوبه شورای عالی امنیت دارد.

رافع افزود: پس از تحریم فرش از سوی دولت آمریکا، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف به وجود آمد.

وی اضافه‌کرد: از آنجا که مهمترین بخش در فرش دستباف به بازرگانی و تجارت مربوط می‌شود، اگر تجارتی نباشد تولید هم نخواهد شد، بنابراین صدمه‌ای جبران ناپذیر به این صنعت وارد می‌شود.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آذرماه، ۲‌میلیون و ۷۲۲ هزار و ۴۸۷ متر مربع فرش دستباف در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

کد خبر 60276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =