صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان به عراق امسال به ۷۲۴ میلیون دلار رسید

مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۷۲۴ میلیون دلار کالا از طریق این مرز رسمی به عراق صادر شد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، «قاسم مطلبی» افزود: ارزش وزنی کالاهای صادر شده از ابتدای امسال تا پایان دی ماه را یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن ذکر و تصریح کرد: عمده کالاهای صادره شامل میوه و تره‌بار، لبنیات، کیک و کلوچه، مصنوعات فلزی و پلاستیک، سنگ و کاشی و مصالح ساختمانی بوده است.

مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: این میزان کالا در قالب ۳۳ هزار و ۳۹۳ اظهارنامه صادر شده که از نظر اظهاری نسبت به مدت مشابه سال قبل که کالاهای صادراتی در قالب ۱۶ هزار و ۹۵۲ اظهارنامه بوده، ۱۸ درصد رشد داشته است.

مطلبی با بیان اینکه در پایانه مرزی پرویزخان به طور میانگین روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه کامیون حامل کالا به عراق خارج می شود، اضافه کرد: این میزان کالا از ابتدای امسال تا پایان دی ماه از مرز رسمی پرویزخان توسط ۱۰۲ هزار و ۴۴۴ کامیون حمل و بارگیری شده است.

مرحله اول طرح جامع گمرک مرز رسمی پرویزخان با ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه کرد (اعتبار) پارسال به بهره برداری رسید که این طرح در سال ۹۷ وارد فاز اجرایی شد و بزرگترین طرح گمرک از نظر ریالی و شامل بخش های مختلف تجاری و رفاهی و پارکینگ است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

این مرز قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

کد خبر 60283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =