اصرار آمریکا بر سیاست شکست خورده فشار حداکثری/پرایس: بر صادرات نفت ایران نظارت داریم

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی رویکرد دوگانه واشنگتن و تداوم سیاست شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران گفت که ایالات متحده بر صادرات نفت ایران نظارت دارد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در واشنگتن افزود: ما در خصوص اجرای تحریم ها علیه ایران از سوی کشورها در سراسر جهان صریح بوده ایم تا بتوانیم فشار را بر ایران حفظ کنیم. ما به صورت مکرر و منظم با متحدان خود در خصوص کسانی که سعی می کنند این تحریم ها را دور بزنند، در ارتباط بوده ایم.

وی تصریح کرد: چین بزرگترین مشتری نفتی ایران است و تمرکز ما بر این کشور است تا آنها را از معامله با ایران برحذر کنیم. به نظارت بر صادرات نفت ایران و تعامل با شرکای تجاری ایران در مورد احتمال قرار گرفتن در معرض تحریم‌های ایالات متحده ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما در طول دولت جو بایدن تحریم های زیادی علیه تجارت نفت و پتروشیمی ایران وضع کرده ایم. برخی از این تحریم ها شامل شرکت ها و افراد مستقر در چین است.

وی همچنین در هراس از پیشرفت های هسته ای و نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد: برنامه هسته ای ایران و فعالیت های بی ثبات کننده این کشور در راستای منافع آمریکا، چین و سایر کشورهای جهان نیست، بنابراین مهم است که برای اجرای کامل تحریم ها علیه ایران، ما به همکاری با یکدیگر از جمله با چین با وجود اختلافات ادامه دهیم.

ند پرایس با تکرار ادعاها درباره مذاکرات احیای برجام و مواضع مداخله جویانه در امور داخلی ایران مدعی شد: برجام در دستور کار نیست.آنچه در دستور کار بوده حمایت از مردم شجاع ایران که در خیابان ها اعتراض می کنند و مقابله با حمایت نظامی ایران از روسیه و ادامه تلاش ها برای آزادی آمریکایی ها در ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش و عدم اراده سیاسی لازم از سوی دولت بایدن برای بازگشت به برجام و زیاده خواهی هایش ادعا کرد: ایرانی ها به صورت مکرر به برجام پشت کردند. زمانی که یک توافق روی میز بود، ما تنها به تصمیم و اراده ایران برای دستیابی به این توافق نیاز داشتیم اما انتخاب آنها عقب نشینی و عدم انجام تعهدات بود. اگرچه ما معتقدیم راه حل دیپلماتیک برای رسیدگی به چالش های نشات گرفته از ایران بهترین روش است اما بازگشت به برجام در تمرکز ما قرار ندارد.

این مقام آمریکایی همچنین ادامه داد که ما ابزارهایی برای انتقال پیام به ایران داریم و این دولت، اولویتی را که برای امنیت این آمریکایی ها قائل است و اینکه آنها باید آزاد شوند، برای آنها روشن کرده ایم.

رابرت مالی مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در تداوم ادعاهای واشنگتن علیه تهران افزود: ما هنوز به دیپلماسی اعتقاد داریم، اما از زمانی که ایران در ماه سپتامبر به توافق پشت کرد، تمرکز ما بر مقابله با کشتار شهروندان ایرانی توسط حکومت این کشور و جلوگیری از کمک ایران به روسیه در کشتار مردم اوکراین بوده است.

مالی در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ با ادعای "غیرقانونی" بودن صادرات نفت ایران به چین گفته است که مذاکرات برای منصرف کردن پکن از خرید نفت ایران، تشدید خواهد شد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون اشاره به تحریم‌های غیرقانونی که دولت پیشین کشورش به صورت گسترده علیه تهران اعمال کرده است، ادامه داد: واشنگتن گام‌هایی بر خواهد داشت که ما باید به ترتیب برای توقف صادرات نفت ایران و بازداشتن کشورها از خرید آن برداریم.

وی همچنین معتقد است که هیچکدام از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ویژه در رابطه با فروش نفت کاهش نیافته است.

ایالات متحده با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای که با محکومیت جهانی مواجه شد، در سال ۲۰۱۸ علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که طبق برجام رفع شده بود، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

درحالیکه با روی کار آمدن جو بایدن، تلاش‌هایی در وین برای رفع این تحریم‌های غیرقانونی صورت گرفت اما هنوز نتیجه نهایی از دل آنها بیرون نیامده و واشنگتن سیاست فشار حداکثری در قبال تهران را که در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین اتخاذ کرده بود، همچنان ادامه می دهد.

کد خبر 60286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =