مشاور وزیر اقتصاد: ۱۰ درصد بودجه کشور صرف تامین نان می شود

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ۱۰ درصد بودجه کشور صرف خرید گندم برای تامین نان می شود.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد جلال روز چهارشنبه در نشست کارگروه رصد و پایش آرد و نان خراسان شمالی، با بیان آنکه نان ایران جزو ارزان ترین نان های دنیاست که برای مصرف مردم تولید می شود، افزود: موضوع نان با سایر کالاها متفاوت است و محروم‌ترین افراد جامعه مصرف بیشتری دارند به گونه ای که این حقیقت در سیاست گذاری های دولت نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با این وجود برای ترمیم اقتصاد نانوایی ها به دنبال تامین کمک هزینه و افزایش سهمیه آرد با توجه به میزان عملکرد نانوایی ها هستیم.

جلال، با بیان اینکه خراسان شمالی جزو استان‌های پیشرو در اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان است، گفت: در اجرای این طرح هدف نخست ایجاد زیرساخت ایمن برای نانوایی ها است و در گام بعدی موضوع اقتصاد نان را مورد توجه قرار می گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: با وجود هزار و ۳۱۱ نانوایی در سطح استان و افزایش مصرف نان، قیمت پایه تاکنون افزایشی نداشته که اصلاح این قیمت و افزایش سهمیه آرد از مطالبات اصلی نانوایان است.

ناصر فخر موحدی افزود: افزایش قیمت نان تنها در استان های خراسان شمالی و اردبیل اعمال نشده است که امیدواریم وزارت کشور این موضوع را مورد رسیدگی سریع تر قرار دهد.

اکنون هزار و ۲۹۷ باب نانوایی استان معادل ۹۹.۲ درصد از این واحدهای صنفی به کارتخوان هوشمند تجهیز شدند و نصب این دستگاه در سایر واحدها انجام می شود.

دولت سیزدهم با هدف اصلاح نظام عادلانه یارانه ها و به منظور جلوگیری از فروش خارج از شبکه و قاچاق آرد و نان، طرح مهیا یا همان مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان را اجرایی کرد و این طرح با استقبال نانوایی های خراسان شمالی همراه بود.

خراسان شمالی دارای یک میلیون نفر جمعیت است که ۴۴ درصد مردم این استان روستانشین هستند به همین دلیل سرانه مصرف آرد و نان در این خطه محروم ۲ کیلوگرم بیشتر از میانگین کشوری است و هر فرد در خراسان شمالی ماهانه حدود ۹.۵ کیلوگرم آرد مصرف می کند و این در حالی است که این سرانه در سطح کشور رقم ۷.۵ کیلوگرم را نشان می دهد و این بدان معناست که این برکت آسمانی قوت غالب مردم این استان را تشکیل می دهد و مصرف این محصول در این خطه از کشور بالاست.

کد خبر 60321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =