خودروسازان با عرضه اتومبیل در بورس به سود و مصرف‌کنندگان به خودرو رسیدند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت که با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان و سهامداران آنها به سود رسیدند و مصرف‌کنندگان واقعی خودرو نیز توانستند محصول مورد نیاز خود را با قیمت مناسب‌تر نسبت به بازار تهیه کنند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «حسین عبدی» امروز (شنبه)درباره مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، افزود: اگر به صورت‌های مالی ایران خودرو رجوع کرده و گزارش‌های ماهانه این شرکت را بررسی کنیم، می‌توان بدون قضاوت و با زبان ریاضی اعلام کرد که ایران‌خودرو پس از مدت‌ها توانست بخش بزرگی از زیان مالی انباشته‌شده خود را جبران کند و مشکلات ناشی از قیمت تمام شده و حاشیه سود این شرکت حل شود.

وی اظهار داشت: عامل رفع این مشکلات را می‌توان عرضه خودرو در بورس کالا و واقعی شدن قیمت‌ها اعلام کرد که به نفع مصرف کننده و نیز خودروساز بوده است.

عبدی معتقد است: شورای رقابت مخالف عرضه خودرو به بورس کالا است، زیرا به دنبال نقش آفرینی خود در فرایند قیمت‌گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه، نگاه شورای رقابت را نگاه دولتی و حاکمیتی اعلام کرد و گفت: وقتی به سابقه عرضه کالاهایی مانند محصولات پتروشیمی، سیمان و فولاد در بورس دقت کنیم، شاهد سودآوری اکثر این شرکت ها در بورس کالا هستیم که این روند به معنای رشد و توسعه تولید کشور است.

وی با بیان اینکه بررسی گزارش‌های ماهانه حاکی از آن است که شرکت خودروسازی مانند ایران‌خودرو به سود خوبی دست پیدا کرده است، افزود: این روش عرضه به نفع سهامداران بازار سرمایه و نیز مصرف‌کنندگانی است که خودرو را با قیمت مناسب‌تر و مشکلات کمتری دریافت می‌کنند و در این زمینه دیگر بحث منسوخ شده و ابتدایی قرعه کشی در میان نیست.

عوامل ضرر و زیان شرکت‌ها

عبدی با بیان اینکه تجربه نشان داده هر محصولی در بورس کالا عرضه شده، شفافیت و عرضه بدون واسطه آن به نفع شرکت‌ها و مردم بوده است، خاطرنشان‌کرد: همگی از داستان بلند خودرویی‌ها در بورس که همه آن دارای زیان و ضرر است مطلع هستیم، محدودیت خودروسازان برای عرضه خودرو با قیمت واقعی به عنوان عامل این ضررها تلقی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه عرضه خودروی بی کیفیت را دلیل شورای رقابت برای تعیین قیمت پایین عنوان کرد و افزود: بی‌کیفیت بودن خودروها ناشی از آن است که خودروسازها نمی‌توانند طلب قطعه‌سازان را پرداخت کرده و قطعه جدید و خوب دریافت کنند که این امر باعث شد تا دیگر خودروی با کیفیت که مدنظر مشتری است در بازار عرضه نشود.

وی اظهار داشت: سودسازی بازار خودرو به درستی انجام نمی‌شود و متاسفانه نگاه حاکمیتی شورای رقابت و نمایندگان طرفدار شورای رقابت باعث این عدم سودسازی در بازار خودرو بوده است.

عبدی، فشار وارد شده از طرف شورای رقابت برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس را مانعی در واقعی شدن قیمت خودرو دانست و گفت: در صورت واقعی شدن قیمت خودرو، شرکت خودروسازی قادر به دریافت سود و تقسیم آن بین سهامدارن است، همچنین می‌تواند با ورود سود به دست آمده در طرح‌های توسعه‌ای موجب بالا رفتن کیفیت و قیمت خودرو شود.

رضایت فعالان بازار از عرضه خودرو در بورس

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، عرضه خودرو در بورس کالا طرحی است که همه از آن راضی هستند و این اتفاق به عنوان نمونه بارز یک نهاد اقتصاد آزاد تلقی می‌شود که توانسته رانت را از بازار خودرو حذف کند و منافع بازار را به تولیدکننده و مصرف کننده برساند.

وی افزود: اگر عرضه محصولات به بورس کالا را با نگاه آماری مورد بررسی قرار دهیم، شاهد هستیم که صنعت فولاد هم با عرضه محصولات خود به بورس ضمن دستیابی به رشد و توسعه، سود خوبی را در اختیار سهامداران خود قرار داد.

عبدی ادامه‌داد: همچنین صنعت سیمان، پتروشیمی و دیگر صنایع که اقدام به عرضه محصولات خود در بورس کالا کردند، به سهامداران خود سود رساندند و در نهایت مصرف کننده و عرضه کننده از این اتفاق راضی بودند.

مخالفت شورای رقابت با رقابت!

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تاکنون قیمتگذاری دستوری موجب ضرر بسیار زیاد خودروسازی‌ها شده است که مقدار زیادی از این ضرر باید توسط بیت المال جبران شود؛ این مساله باعث ضربه به مردم و اقتصاد کل کشور شده است؛ در این میان شورای رقابت که باید مدافع رقابت عادلانه و شفاف در بورس باشد، موجب نگرانی فعالان بازار خودرو سرمایه در روزهای گذشته شده است.

وی با بیان اینکه قرعه‌کشی خودرو یک روش غیرعلمی است که نمی‌تواند منفعتی را برای تولید کننده و خریدار به همراه داشته باشد، اظهار داشت: در وهله نخست قرعه کشی به ضرر اقتصاد است و خودرویی که باید با قیمت واقعی به دست متقاضیان واقعی برسد، با شانس عرضه می‌شود.

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به سایر روش‌ها

عبدی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا از ارجحیت بیشتری نسبت به قیمت گذاری دستوری و قرعه‌کشی‌ها برخوردار است، گفت: این اتفاق فرهنگ بدی را در کشور رواج داده و باعث ضربه به عرضه و تقاضای بازار شده است، بنابراین این اقدام باعث می‌شود تا دیگر خودروسازها از انگیزه چندانی برای تولید خودروی باکیفیت برخوردار نباشند.

کد خبر 60373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =