کاهش ۵۶ درصدی بارش‌های تهران نسبت به دوره بلندمدت/ ضرورت مدیریت مصرف جدی‌تر می‌شود

مجموع بارش‌های تهران از ابتدای سال آبی جاری تا ۷ بهمن‌ماه در حالی به ۵۰.۷ میلیمتر رسیده که نسبت به دوره بلندمدت کاهش ۵۶ درصدی یافته است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، وضعیت بارشی کشور گرچه این روزها شاهد بارش‌هایی است؛ اما همچنان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و این وضعیت برای تهران با توجه‌ به میزان مصرف بالای آب در این کلان شهر بدتر است.

گزارش تازه دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا هفتم بهمن ۵۰.۷ میلیمتر بارش در این حوضه آبریز داشته‌ایم.

این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی پارسال (مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) که ۹۲.۹ میلیمتر بارندگی ثبت شده دارد ۴۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میزان بارش‌های این حوضه آبریز در دوره بلندمدت ۵۴ ساله هم ۱۱۴.۸ میلیمتر بوده که کاهش را نشان می‌دهد.

این میزان بارش در حالی است که سرانه مصرف آب هر خانوار میانگین ماهانه در این کلان‌شهر ۱۷ هزار لیتر است.

هفته‌های اخیر مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مدیرعامل جدیدی برای شرکت آب و فاضلاب تهران معرفی کرد.

محسن اردکانی در آیین معارفه خود به‌عنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با وجود کاهش بارندگی و خشکسالی‌های ممتد، بدون تغییر رویکرد در حوزه آب، کمبود آب به تنش و تنش به بحران بدل می‌شود، زیرا استان تهران ۱۳.۵ میلیون نفر جمعیت ثابت و ۲.۵ میلیون نفر جمعیت شناور دارد؛ بنابراین تأمین آب بیش از ۱۶ میلیون نفر نیاز به اقدامات ویژه‌ای دارد که البته فراهم‌شدن این شرایط نیازمند توجه شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت مهندسی آبفای کشور به رویکرد فرا حوضه‌ای آب است.

وی افزود: تنها دو درصد از منابع آب کشور در استان تهران وجود دارد در حالی‌ که ۲۰درصد جمعیت کشور در آن ساکن است. از سوی دیگر تغییر اقلیم و خشکسالی باعث شده نبود توازن بین منابع آبی و جمعیت بیشتر شود؛ بنابراین چاره‌ای جز تغییر رویکرد نداریم، این در حالی است که سه مؤلفه کارساز در حوزه آب تأمین، توزیع و مصرف آب است.

اردکانی با بیان اینکه تأمین ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب سالانه برای استان تهران کار بسیار پرچالشی است، گفت: در آبفای استان تهران طرح‌های خوبی مانند رینگ تهران در حال اجراست که با کمک فناوری‌های روز هم می‌توانیم گام‌های مؤثرتری برداریم.

شرایط فعلی بارش‌های این حوضه آبریز ضرورت توجه به مدیریت مصرف را از همیشه جدی‌تر می‌کند.

کد خبر 60420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =