افزایش تعداد رایزن‌های بازرگانی به ۱۸ نفر/ مرکز تجاری فعال ایران در ارمنستان فعال شد

معاون ارتقا کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه و تجارت اظهار داشت: یکی از ابرازهای سازمان توسعه تجارت برای ارتقا روابط تجاری بهره گیری از دانش رایزنان بازرگانی است و بر همین مبنا تعداد رایزنان بازرگانی‌به ۱۸ نفر افزایش پیدا کرده است که این عدد در اوایل ۱۴۰۰، ۲ نفر بود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، همایش معرفی خدمات و توانمندی مراکز تجاری ایرانیان در کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با حضور احمدرضا علایی معاون ارتقا کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه و تجارت برگزار شد.

علایی تعداد مراکز تجاری فعال حدود ۴۳ مرکز دانست و افزود: این مراکز تجاری محدود به کشورهای حوزه سی آی اس نیست و این پرسش مطرح است که چرا مراکز تجاری در حال افزایش و به دنبال چی هستیم؟

وی با اشاره به برنامه‌های دولت برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی در ۱۴۰۴، تصریح کرد: عدد ۷۵ میلیارد دلار از سوی دولت تعریف شده است و بخواهیم این عدد را با ۱۴۰۰ مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که با شیبی مناسبی صادرات در حال افزایش است.

این مقام‌ مسئول گفت: از عدد ۷۵ میلیارد دلاری صادراتی بیش از سه چهارم آن در کشورهای سی آی اس است و سهم این کشورها بیش از ۵۰ درصد است. برای اینکه این هدف محقق شود نقشه راه توسعه تجارت را ترسیم کردیم و بخشی از متولیان این مهم وزارتخانه صمت و کشاورزی هستند.

معاون ارتقا کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه و تجارت با بیان اینکه یک سال است که بر ترسیم نقشه راه متمرکز شدیم، تاکید کرد: یکی از ابرازهای سازمان توسعه تجارت برای ارتقا روابط تجاری بهره گیری از دانش رایزنان بازرگانی است و بر همین مبنا تعداد رایزنان بازرگانی‌به ۱۸ نفر افزایش پیدا کرده است که این عدد در اوایل ۱۴۰۰، ۲ نفر بود و در یک سال و اندی تعداد رایزنان افزایش پیدا کرده و اولویت ما نیز این است که تعداد رایزنان را در کشورهای اولویت یک افزایش بدهیم و امیدواریم که تا پایان سال ۲ رایزن دیگر به تعداد رایزنان بیافزایم.

وی با بیان اینکه رایزن بازرگانی‌نماینده کشور است و دولت را در حوزه تجاری راهنمایی می‌کند، گفت: چتر دولت در جاهایی کارساز نیست و اگر بخواهیم واقع بین باشیم تنگناهایی که در حوزه بین المللی برای ما ایجاد شده ممکن است ورود دولت در همه بخش‌ها کارساز نباشد.

علایی با اشاره به ظرفیت توسعه تجارت از طریق مراکز تجاری، افزود: برنامه این است که در کشورهای هدف رایزن و مراکز تجاری داشته باشیم‌ و به مثابه دو بال پرنده عمل و تنگناهایی یکدیگر را پوشش بدهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ارمنستان رایزن و مرکز تجاری فعال شدند، گفت: برنامه‌های ما برای مراکز تجاری این است که مشوق‌های صادراتی را افزایش بدهیم و پیش فرض این‌ است که مشوق‌ها را بر اساس نظر مراکز تجاری تخصیص بدهیم و مراکز تجاری بر مبنای ابزاری که در سازمان وجود دارد مجری آنها در کشورها شوند و ابرازهای نظارتی و کنترلی ما بهره بگیرند.

وی افزود: بناست روند صدور مجوز برای مراکز تجاری فعال را تسهیل کنیم و تشریفات ساده‌تری داشته باشند این موضوع یکی از موارد مشوق‌های صادراتی است و ما ۱۴ مشوق برای مراکز تجاری تعریف کردیم. یکی از انتظارات از مراکز تجاری این است که حوزه لجستیک را فعال کند به عنوان مثال اگر یک مرکزتجاری در قزاقستان فعال است یک خط منظم دریایی یا هوایی بین ایران و کشوری که فعال است ایجاد کند چنین اقدامی در حوزه آفریقا اجرایی شده است و امیدواریم در کشورهای حوزه دریای خزر هم داشته باشیم.

علایی تاکید کرد: ۵۶ خدمت را می‌توان از طریق مراکز تجاری ارائه داد البته الزامی بر ارائه این خدمات از سوی مراکز تجاری وجود ندارد چراکه موقعیت جغرافیایی این مراکز متفاوت است.

کد خبر 60447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =