ایران بابت تعلل گازی اسلام آباد، غرامت ۱۸ میلیارد دلاری می‌خواهد

روزنامه «نیوز» پاکستان روز سه شنبه به نقل از مقام رسمی وزارت انرژی این کشور نوشت ایران بابت تعلل هشت ساله اسلام آباد در عمل به تعهدات خود در قبال قرارداد خط لوله گاز "آی-پی"(ایران-پاکستان) خواستار پرداخت غرامت ۱۸ میلیارد دلاری از سوی پاکستان شده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، این رسانه پاکستانی بدون اشاره به نام مقام یاد شده، به نقل از وی نوشت: در سفر یک هیات رسمی پاکستان به ایران در هفته های اخیر، طرف ایرانی با تاکید بر اینکه تحریم های آمریکا علیه ایران کاملا غیرقانونی بوده و رسما نمی تواند مبنای توقف قراردادها و همکاری های اقتصادی سایر کشورها با ایران شود، از این هیات پاکستانی خواسته تا براساس تعهداتش به قرارداد گازی با ایران، خط لوله گاز را حداکثر تا ماه مارس ۲۰۲۴ (پایان سال ۱۴۰۲) درخاک خود احداث کند و یا خود را برای پرداخت غرامت ۱۸ میلیارد دلار براساس بندهای درج شده در قرارداد در خصوص جریمه تاخیر اجرای تعهدات، آماده کند.

در قرار داد گازی ایران و پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان ضرب الاجل این قرارداد تعیین شده بود. ایران مدتها قبل از این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور احداث کرد. طرف پاکستانی اما با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از ضرب الاجل این قرارداد، به بهانه تحریم های آمریکا هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهداتش انجام نداده است.

طبق مفاد این قرارداد، پاکستان موظف به پرداخت جریمه عدم انجام تعهدات خود است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون با توجه به حسن همسایگی، اقدامی حقوقی برای دریافت جریمه از طرف پاکستانی انجام نداده است.

طبق این قرارداد، هر یک از طرفین که به تعهدات خود در زمان تعیین شده(پایان سال ۲۰۱۴) عمل نکند، به ازای هر روز تاخیر در اجرای تعهدات، موظف به پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان غرامت به طرف مقابل است.

این رسانه پاکستانی با اشاره به اینکه طبق قرارداد یاد شده، پاکستان از اول ژانویه سال ۲۰۱۵ تاکنون مشمول پرداخت جریمه به ایران می شود، نوشت: اگر ایران بخواهد این موضوع را به دادگاه بکشاند، پاکستان ناگزیر به پرداخت میلیاردها دلار غرامت خواهد بود.

کد خبر 60490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =