تفاهمنامه دو میلیارد دلاری وین

این تفاهم نامه ها شامل ۸ سند در زمینه خودرو، فولاد، دارویی و بخش های مهندسی است که با حضور «محسن جلال پور» رییس اتاق بازرگانی ایران و «کریستف لایتل» رئیس اتاق بازرگانی اتریش به امضا رسید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، در نشست روز پنجشنبه میان شرکتهای بخش خصوصی ایران و اتریش، تفاهم نامه همکاری به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار در اتاق بازرگانی اتریش به امضا رسید. این تفاهم نامه ها شامل 8 سند در زمینه خودرو، فولاد، دارویی و بخش های مهندسی است که با حضور «محسن جلال پور» رییس اتاق بازرگانی ایران و «کریستف لایتل» رئیس اتاق بازرگانی اتریش به امضا رسید.

محسن جلالپور رییس اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این مراسم و در جمع بازرگانان ایرانی و اتریشی گفت: اتریش در زمان جنگ عراق از تحریم ها حمایت نکرد و در تحریم های اخیر نیز کمترین سهم را داشت.وی افزود: جایگاه سیاسی اتریش و رابطه اش با ایران می تواند به میلیاردها یورو قرارداد بدل شود.رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین اعلام کرد که ایران خواستار افزایش همکاری ها با طرف اتریشی است و در همین رابطه قرارداد بیمه تضمین صادرات بین بانک های ایران و اتریش نیز به امضا هر دو طرف خواهد رسید.

به گزارش اگزیم نیوز، پیش از این نیز در بهمن ماه کرسیتیان بوخمان، وزیر اقتصاد گردشگری و فرهنگ ایالت اشتایر مارک اتریش در نشست فعالان اقتصادی ایران و اتریش در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران اظهار کرده بود: دو کشور ایران و اتریش نه تنها قرن ها روابط خوبی با یکدیگر داشته اند بلکه بعد از تحریم ها نیز این روابط می تواند مستحکم تر شود.

همچنین در دی ماه سال ۹۴ نیز جلسه هماهنگی بررسی نقشه راه همکاریهای صنعتی،‌اقتصادی و تجاری ایران و اتریش، با حضور قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در امور تجارت و نمایندگان کارگروههای مختلف برگزار شده و در خصوص ویژگیها و نحوه اقدام  در این راستا بحث شده بود.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از شاتا؛‌ در این جلسه که به منظور بررسی چگونگی همکاریهای دو جانبه ایران و اتریش در بخش های مختلف صنعتی،‌معدنی و تجاری برگزار شد، زمینه های همکاری و تعاملات بیشتر مورد  شناسایی،‌ بررسی  و تبادل نظر قرار گرفت و 12 کارگروه شامل علوم تحقیقات،‌تکنولوژیهای کلیدی،‌سرمایه گذاری ،‌بانکی و مالی،‌گردشگری، انرژی،‌صنعتی،‌معدنی،‌تجاری ،‌کارآفرینی ،‌بنگاههای کوچک و متوسط،‌بهره وری و سایر موضوعات  تشکیل شد که هر کدام به توانمندیهای ،‌ظرفیتها و زمینه های همکاری مشترک پرداختند.

براساس مستندات تاریخی، روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی میان تهران و وین از حدود ۱۶۰ سال پیش تا امروز ادامه داشته و همواره به نحو آرام و کم‌تنشی در جریان بوده‌است؛ حتی در دوران تحریم های بین المللی علیه ایران، اتریش از معدود کشورهایی بود که روابط تجاری دوجانبه خود با ایران را ادامه داد.

آمارهای گمرک ایران نشان می دهد مبادلات تجاری میان ایران و اتریش از سال ١٣٩٠ تا پایان ١٣٩٣ که اوج تحریم های بین المللی علیه ایران بوده است همواره با کاهش روبرو بوده و از ٨١٨ میلیون دلار به ٣١٢ میلیون دلار افت کرده است.
همچنین بر این اساس، از سال ١٣٩٠ تا چهار ماه منتهی به تیرماه ١٣٩٤، حجم کل تجارت خارجی میان ایران و اتریش، رقمی بالغ بر ٢ میلیارد و ٢٥٨ میلیون دلار بوده که ٩٨,٢ درصد از آن مربوط به واردات ایران از اتریش است. 
ارزش واردات ایران از اتریش در چهار ماهه نخست سال ١٣٩٤ حدود ٥٧ میلیون دلار و ارزش صادرات ایران به اتریش در طی این دوره نزدیک به ٣ میلیون دلار گزارش شده است.
مهمترین اقلام صادراتی ایران به اتریش عبارتند از: محصولات کشاورزی و مواد غذایی، غلات، میوه، سبزی، داروهای گیاهی، روغن گیاهی، تنباکو، تخم مرغ نطفه دار، خرما، خشکبار (کشمش، پسته، بلوط و غیره)، فرش دستباف، گلیم، قالیچه، مواد خام، کالاهای تزیینی، اشیای شیشه ای، ابزار و قطعات موسیقی، مواد شیمیایی و مواد خام معدنی.
مهمترین اقلام وارداتی ایران از اتریش عبارت است از: ماشین آلات صنعتی، برقی و رایانه ای، لوازم خانگی، دستگاههای گیرنده و فرستنده، ریل، وسائل و تجهیزات راه آهن، توربین، ژنراتور، تجهیزات نیروگاهی، ماشینهای تولید کاغذ و مقوا، مواد شیمیایی، دارو و تجهیزات پزشکی، مواد رنگی، اسید کربنیک، مواد الکلی، آنتی بیوتیک و غیره، مواد مصنوعی خام، مواد ریسندگی، مصنوعات پلاستیکی، کاغذ مقوا و مصالح ساختمانی.
اتریش به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا، دارای اقتصاد توسعه‌ یافته همراه با استانداردهای بالای زندگی است و تاکید بر گسترش صنایع کوچک و متوسط از جهت‌گیریهای کلان اقتصادی این کشور به شمار می‌رود. براساس نرخ سرانه GDP، اتريش هشتمين كشور ثروتمند جهان محسوب مي شود. صنعت گردشگری يكي از مهمترين بخشهاي مهم اقتصاد ملي اتريش محسوب مي گردد و اصلي ترين شريك تجاري این کشور به لحاظ تاريخي كشور آلمان مي باشد.

این کشور از نخستین کشورهای اروپایی است که توانست به سرعت از بحران اقتصادی ٢٠٠٧ رهایی پیدا کند و هم اکنون، این کشور از سرمایه گذاران خارجی عمده در اروپای مرکزی، شرقی و جنوب شرقی است.
کشور اتریش عموما در زمینه فولاد سازی، قطعه سازی اتومبیل، ریل، توربین، تجهیزات راه آهن، مواد شیمیایی، رنگی، دارویی، الکلی، مواد اولیه و نیمه ساخته، ماشین‌آلات صنعتی و نیروگاهی، ماشین‌ بخار، ماشینهای کشاورزی، ماشین آلات معدنی و راهداری، دستگاههای برقی مخابراتی از توان بالایی برخوردار است.
تولید ناخالص داخلی اتریش در سال ٢٠١٤ با جمعیت ٨,٧ میلیون نفری، نیروی کار ٣.٧ میلیون نفری و نرخ بیکاری ٥.٦ درصدی رقمی بالغ بر ٤٣٧ میلیارد دلار است. رشد اقتصادی واقعی اقتصاد اتریش در سال ٢٠١٤ حدود ٠.٣ درصد گزارش شده است.
آمار مرکز اطلاعات آمار آمریکا نشان داده است که حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی اتریش مربوط به بخش کشاورزی، حدود ٢٨,٤ درصد مربوط به بخش صنعت و حدود ٧٠.٢ درصد مربوط به بخش بازرگانی و خدمات بوده است.
درآمدهای بودجه ای دولت اتریش در سال ٢٠١٤ حدود ٢١٨,١ میلیارد دلار و مخارج بودجه آن بالغ بر ٢٢٨.٦ میلیارد دلار بوده است؛ همچنین بدهی خارجی این کشور تا پایان ٣١ دسامبر ٢٠١٣ رقمی بالغ بر ٨٢٠ میلیارد دلار و ذخایر ارزی و طلای آن تا پایان ٣١ دسامبر ٢٠١٣ حدود ٢٣.٣ میلیارد دلار گزارش شده است.
در بخش تجارت خارجی نیز صادرات اتریش در سال ٢٠١٤ حدود ١٧٠,١ میلیارد دلار و واردات این کشور ١٧٢.٥ میلیارد دلار گزارش شده است.

بنابر اطلاعات آماری منتشر شده، در سال ۱۳۹۴، تراز تجاری دو کشور اختلاف چشمگیری داشته و ارزش واردات کالایی اتریشی به ایران از جمله شیرخشک، آب پرتقال، آرد، برخی داروها، چوب اره شده، الکل چرب، انواع کاغذ و پوشاک بسیار بیشتر از صادرات ایران به اتریش بوده که اهم این صادرات را می‌توان سبزیجات، تنباکوی قلیان، گلاب، کارتن، سنگ مرمر، مجسمه، مبل‌های چوبی دانست.

کد خبر 6051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =