کانال های غیرتعرفه ای کنترل قاچاق

آیا تنها راه کنترل واردات کالاهای غیرقانونی افزایش تعرفه ها است؟ رییس مجمع عالی واردات در گفتگو با اگزیم نیوز بررسی کرد

چندی پیش مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اعلام کردطبق مصوبه هییت دولت  از ابتدای سال 95 تعداد طبقات تعرفه ای از 10 طبقه به 8 طبقه کاهش خواهد یافت این درحالی است که در سال 93 نیز تعداد طبقات تعرفه ای از 14 طبقه به 10 طبقه کاهش یافته و مصوب شده است که در سال 96 طبقات تعرفه ای به 6 طبقه برسد. در خصوص اثرات این کاهش تعداد طبقات تعرفه ای بر تجارت، قاچاق و تولید داخل  علیرضا مناقبی، رییس مجمع عالی واردات به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز اینگونه توضیح داد: این که تیترهای سر فصلی تعرفه کم شود بسیار خوب است اما تا زمانیکه زیر تعرفه ها تغییر نکنند هنوز مشکلات حوزه واردات پابرجاست. بنابراین تا زمانیکه میزان تعرفه ها تغییر یا تقلیل پیدا نکند در مورد کنترل و یا کاهش قاچاق نیز تغییری ایجاد نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعرفه ها در کشور ما نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته بسیار بالاست افزود: هیچ کشوری برای حمایت از تولید داخلی اقدام به افزایش تعرفه ها نمی کند چرا که صنایع داخلی برای تولید نیازمند حداقل واردات می باشند بنابراین صنایع داخلی از ورود کالای غیرقانونی آسیب می بینند و نه کالایی که قانونی وارد کشور شود. مناقبی ادامه داد: کالایی که قانونی و با نظارت وارد کشور میشود به تبع پرداخت های قانونی اش را انجام داده و قیمت تمام شده آن نمی تواند از قیمت کالای تولید شده در داخل کمتر باشد. بنابراین ورود کالا توسط افراد شناسنامه دار و قانونمند هیچ گاه مخل تولید داخل نبوده و مانعی نیز برای آن ایجاد نمی کند.

رییس مجمع عالی واردات با تاکید بر اینکه واردات غیراصولی و غیرقانونی نه تنها به تولید و واردات ضربه زده بلکه مانع استفاده مردم از کالاهای با کیفیت می شود گفت: وجود تعرفه های بالا مسیر غیرقانونی را برای افراد باز می کند به این معنا که برای افراد صرف خواهد کرد تا ریسک کار خلاف را پذیرفته و از مسیر خلاف کالا وارد کشور کنند و چون هیچ دستگاه نظارتی نیز بر قیمت و کیفیت این کالاها نظارت ندارد و بازار نیز به این کالاها نیاز دارد راه را برای گسترش قاچاق هموار کرده ایم.

مناقبی با بیان اینکه برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی باید تعرفه ها همراه و همسان با تعرفه های بین المللی شود تصریح کرد: یکی از الزامات پیوستن به سازمان تجارت جهانی کاهش تعرفه ها و همسان شدن آن با تعرفه ها درسطح بین الملل است. این روند کاهش تعرفه ای در کشور هر چند قابل قبول نیست اما نمی توانیم بگوییم که تاثیرگذار نخواهد بود، بنابراین در راستای پیوستن به سازمان تجارت جهانی و نیزحمایت از تولید داخل باید با عمق بیشتری به این مسیله نگاه کرد. تاکید بنده بر این مسیله است که تا زمانیکه میزان تعرفه ها تغییر نکرده و تنها به کاهش تعداد طبقات بسنده شود گامی در جهت تسهیل تجارت، کنترل قاچاق و حمایت از تولید داخل برداشته نشده است.

کد خبر 6053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =