پیشنهاد بودجه‌ای به کمیسیون تلفیق؛ افزایش یارانه نقدی از مابه التفاوت ۲ نرخ تسعیر و نیما

با توجه به مابه‌التفاوت نرخ ۲۳ هزار تومانی تسعیر در بودجه و نرخ نیما که ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است، حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان منابع ریالی بیشتر از این محل به دولت خواهد رسید و یکی از پیشنهادات مهم در این خصوص اضافه شدن این رقم به یارانه‌ها است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، براساس اطلاعات موجود و جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، نرخ ارز در لایحه ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده و نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

با این حال طبق گفته‌های سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد که در خصوص انتفاع مالی دولت از افزایش نرخ ارز سخن می‌گفت، ارز دولت براساس نرخ نیما به ریال تبدیل می‌شود که همان ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باقی مانده و تغییری نداشته است.

با توجه به این موضوع کلیه درآمدهای ارزی دولت که حاصل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است براساس نرخ نیما به ریال تبدیل خواهد شد. براساس لایحه بودجه دولت ۶۰۳ هزار میلیارد تومان منابع برای درآمدهای نفتی در نظر گرفته است.

پیش فرض‌های قانون بودجه براساس فروش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت با قیمت متوسط ۸۵ دلار قرار گرفته است. براساس نرخ تسعیر ۲۳ هزار تومانی درآمدهای نفتی حدود هزار هزار میلیارد تومان خواهد بود که با کسر سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی و ۱۴.۵ درصد سهم وزارت نفت، این رقم به همان عدد تعیین شده در لایحه بودجه می‌رسد.

لازم به ذکر است، نظر به ارقام فروش نفت روزانه تعیین شده در بودجه، شاهد درآمد ۲۱ میلیارد دلاری دولت(به‌اضافه درآمدهای پتروشیمی و گاز) خواهیم بود. با توجه به پیش‌فرض مطرح‌شده در مورد فروش نرخ ارز در سامانه نیما، شاهد درآمد ۱۴۳ هزار میلیارد تومانی بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین‌شده در بودجه خواهیم بود.

یکی از مهم‌ترین پیشنهاداتی که می‌توان براساس ماهیت درآمدهای نفتی ارائه کرد، اضافه شدن این رقم به سرفصل یارانه‌ها و پرداخت آن در قالب یارانه به مردم است. با در نظر گرفتن تورم سال جاری این انتظار وجود دارد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کنند.

کد خبر 60603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =