کاهش ۱۳ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

سخنگوی صنعت آب گفت: بارش‌های کشور گرچه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۱۰۹ میلیمتر رسیده؛ اما در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد کاهش دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، «فیروز قاسم‌زاده» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگاران میزان بارش‌های کنونی کشور را در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۴ساله با ۹ درصد کاهش اعلام و تصریح کرد: استان‌های قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان، البرز، سیستان و بلوچستان و تهران بارندگی خوبی نداشتند.

سخنگوی صنعت آب بارش جنوب غرب کشور و در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان، یزد و فارس را تحت‌تأثیر سامانه سودانی بالای نرمال دانست.

ورودی آب به سدها ۱۲ درصد کاهش یافت

قاسم‌زاده در باره تازه‌ترین وضعیت سدهای کشور متأثر از وضعیت بارشی، گفت: ورودی آب به سدهای کشور ۸.۹ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به پارسال ۱۲ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: امسال برنامه مصرف بهینه را اعمال کردیم تا کمترین تنش را داشته باشیم و بر همین اساس خروجی آب از سدها ۶.۸۵ میلیارد مترمکعب بوده که ۱۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میزان پرشدگی سدها به ۴۳ درصد رسید

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: اکنون حجم آب سدها به ۲۱.۱ میلیارد مترمکعب رسیده و میزان پرشدگی ۴۳ درصدی دارند که تقریباً معادل سال گذشته است.

قاسم‌زاده با اشاره به کاهش حجم مخازن سدها افزود: زاینده‌رود ۱۲ درصد، تهران ۱۲ درصد، کرخه ۱۸ درصد پرشدگی دارد، سفیدرود در استان گیلان هم اوضاع خوبی ندارد، زنجیره کارون و دز ورودی خوبی داشته و ۶۰ درصد مخازن پر شده است.

وضعیت برفی کشور

وی در باره وضعیت پوشش برفی کشور گفت: حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب آب معادل برف در کشور وجود دارد که همه آن وارد مخازن سدها نمی‌شود و حدود ۷۰ درصد تبخیر شده از دسترس خارج می‌شود البته حدود ۳۰ درصد امکان دارد اگر در حوضه رودخانه‌ها قرار گیرند وارد سدها شده و تأمین آب کند.

سخنگوی صنعت آب میزان پوشش برفی در حوضه آبریز کارون را ۲.۵ میلیارد مترمکعب و در حوضه سدهای تهران را ۷۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد.

وی درباره زمان ذوب‌شدن برف‌ها و اثرگذاری بر روی حجم سدها، افزود: زمان ذوب‌شدن بستگی به دمای هوا دارد؛ اما به طور معمول از اواسط اسفندماه شروع ذوب برفی است؛ اما اگر دما زودتر افزایش داشته باشد این زمان هم زودتر خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه هم گفت: تراز دریاچه اکنون ۱۲۷۰.۱۸ متر است و یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب نیز موجودی آب دارد.

قاسم‌زاده درباره تعداد سدهای ساخته شده در قبل و بعد انقلاب خاطرنشان کرد: ۴۱۹ سد در کشور ساخته شده که از این تعداد ۱۹۵ سد ملی و بزرگ هستند. قبل از انقلاب ۱۹ سد ملی داشتیم که اکنون این تعداد ۱۰ برابر شده است. همچنین از ۱۹۵ سد ملی ۳۲ سد در برنامه ششم توسعه به بهره‌برداری رسیده است.

وی در باره شبکه زهکش و آبیاری نیز افزود: قبل از انقلاب ۵۵۰ هزار هکتار شبکه آبیاری زهکشی داشتیم که این رقم اکنون به ۲.۳۹۰ میلیون هکتار رسیده و از این میزان ۱۴۹ هزار هکتار در برنامه ششم به بهره‌برداری رسیده است.

سخنگوی صنعت آب درباره نیروگاه‌های برقابی ادامه داد: ظرفیت نیروگاه‌های برقابی از یک هزار و ۸۰۴ مگاوات قبل از انقلاب اکنون به ظرفیت اسمی ۱۲ هزار و ۱۸۸ مگاوات رسیده یعنی ۷ برابر شده که از این میزان نیز ۶۰۸ مگاوات در برنامه ششم اجرا شده است.

قاسم‌زاده در باره وضعیت طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: تعداد چاه‌های مسدود شده در برنامه ششم توسعه ۶۹ هزار و ۶۰۰ چاه بوده که از محل انسداد آنها ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در آبخوان‌ها ذخیره خواهد شد همچنین ۱۲۳ هزار پروانه چاه در برنامه ششم اصلاح شد.

وی درباره تجهیز چاه‌ها به کنتورهای هوشمند خاطرنشان کرد: ۴۶ هزار کنتور هوشمند در برنامه ششم توسعه بر روی چاه‌های کشاورزی نصب شده که برنامه کلی ۱۲۰ هزار کنتور بوده است.

سخنگوی صنعت آب از تعیین حد و بستر رودخانه‌ها به میزان ۷۵ هزار کیلومتر در طول برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: برنامه کلی ۱۴۶ هزار کیلومتر بوده که ۷۵ هزار کیلومتر برنامه ششم به طور کامل انجام شده و ۲۰ هزار کیلومتر جدید هم برنامه‌ریزی‌شده است.

قاسم‌زاده با اشاره به تعیین برنامه ۳۵ هزارکیلومتری ساماندهی رودخانه‌ها از انجام شده ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آن خبر داد.

وی درباره لایروبی رودخانه‌ها ادامه داد: ۵ هزار و ۵۸۰ کیلومتر لایروبی انجام شده است و آزادسازی بستر رودخانه‌ها نیز ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر انجام شده است.

سخنگوی صنعت آب از نصب ۲ هزار و ۱۰۰ تجهیز اندازه‌گیری بر روی چاه‌های کشاورزی خبر داد.

قاسم‌زاده درباره آخرین وضعیت رهاسازی آب از سوی افغانستان، گفت: طرح اصلاح سازه بند کمال خان هنوز نهایی نشده است، در حال حاضر وزارت امور خارجه کشور ورود کرده و پیگیری‌هایی صورت‌گرفته که این بند اصلاح شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌ها بارندگی در این کشور مناسب بوده و به‌این‌ترتیب رهاسازی صورت می‌گیرد؛ اما پافشاری ما در مذاکرات بر این است که طبق پروتکل تخصیص آب صورت گیرد؛ اما طرف افغان رهاسازی را منوط به اصلاح سازه کرده است.

سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت تأمین آب در تهران گفت: همه آب‌هایی که امکان شرب دارد شناسایی کردیم، جلسه هفتگی این است که هر طرحی تصویب شود برای مواقع اضطراری باشد.

قاسم‌زاده افزود: ما اکنون به دنبال منابعی هستیم که از رودخانه‌ها، خرید چاه کشاورزی و تخصیص‌های جدید استفاده کنیم تا مشکلی برای تأمین آب شرب تهران نداشته باشیم.

مصرف آب در بخش کشاورزی را بسیار بالا است

وی میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را بسیار بالا دانست و بر ضرورت رعایت بهره‌وری در این بخش تأکید کرد.

سخنگوی صنعت آب وزارت جهاد کشاورزی باید همه تلاش خود را برای بهره‌ور کردن کشاورزی به کار گیرد و گزارش شفاف آن را به وزارت نیرو ارائه دهد.

قاسم‌زاده گفت: اگر تنها ۱۰ درصد در این بخش صرفه‌جویی شود مشکلات آبی کشور کاهش خواهد یافت.

وی بر ضرورت رعایت الگوی کشت تأکید کرد گفت: گرچه وزارت نیرو در این طرح نظر دارد؛ اما رعایت آن کمک مؤثری به حل مشکلات خواهد کرد.

کد خبر 60658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =