۳ چالش اصل صنعت تایر

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: قیمتگذاری دستوری، قاچاق لاستیک به خارج از کشور و عدم تامین مالی از سوی بانک‌ها، سه چالش اصلی صنعت تایر است.

به گزارش اگزیم نیوز، «حمیدرضا عبدالمالکی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: صنعت تایر متشکل از ۱۲ واحد تولیدی است که در سال جاری یک واحد جدید به این صنعت اضافه شد.

وی گفت: مجموع تولید کارخانجات عضو این انجمن سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن است، در حالی که نیاز کشور سالیانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن است.

این مقام صنفی بیان‌داشت: در حالی که تولید هر کیلوگرم تایر ارزبری کمتر از یک دلار دارد، اما واردات این کالا بین ۳.۵ تا چهار دلار در هر کیلو ارز نیاز دارد.

وی ادامه‌داد: نیاز کشور به تایر رادیال سواری در سال بین ۲۵ تا ۲۶ میلیون حلقه است، این در حالی است که در ۱۰ ماهه امسال ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار حلقه انواع تایر سواری رینگ‌های ۱۳ تا ۲۰ در کشور تولید شده که در هم‌سنجی با پارسال رشد هفت درصدی دارد و شرکت‌های داخلی قادر به تامین ۸۰ درصد نیاز کشور هستند.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران همچنین افزود: در این مدت یک میلیون و ۸۰۰ هزار حلقه تایر بایاس در کشور تولید شد که ۱۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. دلیل این مساله نیز قدیمی بودن فناوری آن و تمایل شرکت‌ها برای کاهش تولید آن است.

وی، قیمتگذاری دستوری را نخستین و مهمترین چالش این صنعت برشمرد و گفت: در حالی که نرخ ۱۰۰ قلم ماده اولیه مورد نیاز این صنعت شناور بوده و وابسته به نرخ ارز و قیمت‌های جهانی است و ۸۰ درصد قیمت تمام شده محصول در این صنعت مربوط به مواد اولیه است، اما در مقابل شاهد اعمال قیمتگذاری دستوری بر محصول نهایی هستیم.

عبدالمالکی اظهار داشت: این مساله سبب شده حداکثر حاشیه سود این صنعت بین سه تا چهار درصد باشد و برخی شرکت‌ها نیز تا ۱۰ درصد زیان‌ده شوند.

عرضه تایر در بورس اجازه داده شود

وی گفت: درخواست اصلی ما خروج از قیمتگذاری دستوری و انجام قیمتگذاری توسط خود شرکت‌هاست یا حداقل عرضه تایر در بورس اجازه داده شود که در این صورت کالا با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کنندگان واقعی خواهد رسید.

این مقام صنفی به قاچاق این کالا از ایران به دیگر کشورها اشاره کرد و این معضل را نیز ناشی از قیمتگذاری دستوری توصیف کرد.

وی تصریح‌کرد: امروز فاصله قیمت کارخانه‌ای و بازاری انواع تایر به ۵۰ تا ۹۰ درصد رسیده است که سبب شده عده‌ای سودجو و دلال لاستیک را به خارج از کشور قاچاق کنند. همچنین مجددا این کالا در حال تبدیل شده به یک کالای سرمایه‌ای است. زیرا شاهدیم در این زمان از سال که فصل سرماست و مدارس باز است، اما تقاضا در دو ماه اخیر برای تایر به‌شدت افزایش یافته است.

عبدالمالکی ادامه‌داد: این در حالی است که اگر تولیدکنندگان تایر بخواهند صادرات داشته باشند، به اندازه اختلاف نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد متضرر خواهند شد.

وی همچنین عدم تامین مالی شرکت‌های تایرسازی از سوی بانک‌ها را به عنوان چالش سوم این صنعت عنوان کرد و گفت: دلیل اصلی این مساله حاشیه سود اندک صنعت است، این در حالی است که تا بیش از ۵۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه با پیشرفت بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد در شرکت‌ها وجود دارد که نیازمند تسهیلات است.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران افزود: بانک‌ها حد اعتباری تولیدکنندگان تایر را با توجه به افزایش قیمت تمام شده بالا نبردند و در حالی که چهار سال است برای دریافت وام و تسهیلات دوندگی می‌کنیم، اما وامی تعلق نگرفته است.

وی گفت: در حالی که تولیدکنندگان تایر در سال ۱۴۰۰ هیچ افزایش قیمتی نداشتند، خرداد ماه امسال ۳۰ درصد افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت اعمال شد، اما پس از آن با وجود افزایش چندین و چند باره قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و غیره به درخواست‌های انجمن برای افزایش قیمت پاسخی داده نشده است.

عبدالمالکی تصریح کرد: عرضه تایر در بورس، ضمن شفافیت در بازار سبب می شود تا محصول به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

وی افزود: در حالی عده ای به عرضه تایر در بورس انتقاد می‌کنند، که شاهدیم محصولاتی نظیر سیمان و خودرو در بورس به فروش می‌رسد و چگونه می‌شود که خودرو در بورس عرضه می‌شود اما تایر که یکی از اجزا و قطعات آن است، نتواند؟

این مقام صنفی گفت: امروز متاثر از قیمت‌گذرای دستوری، نرخ سهام شرکت‌های تایرساز کاهشی شده و سهامداران خرد ما نیز حاضر نیستند پول‌شان را در صنعت لاستیک سرمایه‌گذاری کنند.

وی تصریح‌کرد: امروز برای تامین مالی این صنعت، ناچار به انتشار اوراق قرضه با بهره ۳۳ تا ۳۴ درصد هستیم، زیرا بانک‌ها حاضر به اعطای تسهیلات به این صنعت نیستند.

کد خبر 60659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =