ورود سرمایه‌گذار چینی به پروژه راه‌آهن سرخس

معاون سازمان سرمایه‌گذاری درباره اجرای پروژه راه‌آهن سرخس گفت: برای اجرای این پروژه در کنار آستان قدس رضوی، سرمایه‌گذار چینی نیز ورود کرده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، معاون سازمان سرمایه‌گذاری درباره جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه راه‌آهن سرخس اظهار داشت: ارزش فاز اول این قرارداد ۴٠ میلیون دلار است که سرمایه‌گذار چینی به این پروژه ورود کرده‌ و از طرف ایران هم آستان قدس رضوی در این پروژه ورود کرده است.

مسعود براتی، معاون سازمان سرمایه‌گذاری درباره ارزش کل قرارداد با چینی‌ها و میزان سرمایه‌گذاری شرکت چینی در این پروژه گفت: ارزش این پروژه در مجموع ۴٠٠ میلیون دلار است که قرارداد آن از سه ماه گذشته منعقد شد.

معاون سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی افزود: مدت زمان اجرای کامل این قرارداد حدود یک سال برآورد می‌شود و منابع ۴٠٠ میلیون دلاری در طول این یک سال بصورت تدریجی وارد پروژه خواهد شد. دوره جذب سرمایه از نقطه شروع قرارداد تا کامل شدن آن و نقطه آغاز اجرای عملیاتی پروژه طول می‌انجامد و همانطور که گفته شد مدل تامین منابع، سرمایه‌گذاری است.

براتی همچنین درباره تامین مالی پروژه برقی سازی راه‌آهن تهران-قم- اصفهان و استفاده از فاینانس چینی اظهار داشت: براساس اطلاعاتم تاکنون مراحل فاینانس این پروژه آغاز نشده‌ و گویا مشکلاتی در قرارداد وجود دارد اما مراحل و روال آن در حال انجام است.

وی تاکید کرد: با روسیه هم خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری در دستور کار داریم. در تمام این قراردادها سازمان سرمایه‌گذاری در بحث کلان موضوعات تامین مالی و صدور ضمانت‌نامه‌های دولتی برای آن پروژه‌ها ورود می‌کند. مباحث فنی و علمیاتی این پروژه‌ها برعهده دستگاه‌های تخصصی است.

معاون سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به سقف فاینانس در قانون بودجه گفت: یک بندی درباره تامین مالی در بودجه دیده می‌شود که اجازه می‌دهد تا سقفی تامین مالی دریافت شود که معمولا سقف ٣٠ میلیارد دلار در بودجه دیده می‌شود.

کد خبر 60673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =