گزارش عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها در مجلس قرائت شد

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها با محوریت تبصره(۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، در نشست علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها با محوریت تبصره(۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در دستور کار قرار گرفت و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این گزارش را قرائت کرد.

در بخش جمع بندی گزارش عنوان شده آمده است: مطابق با مفاد بند (ب) ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه و تبصره ذیل آن، دولت به ارائه جدول دریافت و پرداخت‌های مرتبط با قانون هدفمند کردن یارانه ها همراه لایحه بودجه سالیانه و درج منابع و مصارف مرتبط با آن در قالب ردیف‌های مستقل و جداگانه در ارقام بودجه عمومی می‌باشد. در همین راستا علاوه بر عدم ارائه جدول تبصره (۱۴) همراه با لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ توسط دولت، مطابق با بررسی‌های صورت گرفته هرچند در لایحه مذکور بخشی از مصارف غیریارانه ای تبصره (۱۴ )به بودجه عمومی منتقل شده است که اقدام مثبتی است.

در ادامه این گزارش آمده است: درخصوص درج منابع و مصارف هدفمندی در بودجه عمومی به روال سال‌های پیشین، کماکان اقدامی صورت نگرفته و ۶۵۹هزارمیلیارد تومان منابع و مصارف مقرر در تبصره (۱۴ )این لایحه همانند بودجه سنوات گذشته خارج از سقف بودجه عمومی است.

۲ -مطابق با مفاد تبصره(۱۴ ) لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات پیش بینی شده با عنوان یارانه نان که به صورت مستقیم اختصاص یافته است، ۵۶ هزار میلیارد تومان می‌باشد، این درحالی است که برآورد اعتبارات مورد نیاز برای این بخش برای سال آینده بیش از ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان است. از سوی دیگر مطابق با مفاد جزء(۶ )بند (الف) تبصره (۱۴ ) لایحه بودجه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف گردیده است تا منابع حاصل از حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت و مالیات بر ارزش افزوده گاز و فرآورده‌های نفتی به مبلغ ۵.۴۸ هزار میلیارد تومان را برای تأمین یارانه نان اختصاص دهد.

در این گزارش و بخش جمع بندی آن تاکید شد: این درحالی است که مطابق با حکم تکلیفی ماده (۳۸ )قانون مالیات بر ارزش افزوده، منابع دریافتی از مالیات بر ارزش افزوده گاز و فرآورده‌های نفتی بایستی در منابع عمومی و در بودجه شهرداری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، لذا اختصاص مجدد آن به عنوان یارانه نان با ابهام مواجه می باشد.

۳ -مطابق با بررسی های صورت گرفته و به استناد گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با منابع مربوط به هدفمندسازی یارانه ها در حوزه حمایت از تولید و اشتغال به میزان ۲۳ هزارمیلیارد تومان که مشتمل بر ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مقرر در ردیف ۲۶ جدول مصارف تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان مانده سال قبل است، تا پایان دی ماه سال جاری پرداختی صورت نگرفته است. علاوه بر این خاطرنشان می‌سازد علی رغم صراحت اسناد بالادستی و قوانین دائمی مبنی بر تکلیف دولت به اختصاص بخشی از منابع حاصل از هدفمندی برای حمایت از تولید و اشتغال، این مهم در تبصره (۱۴ ) لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مورد توجه بند (الف) تبصره (۱۸) بند (الف) ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه و ماده (۷ )قانون هدفمند کردن یارانه مصوب ۱۵ دی ماه ۱۳۸۸ واقع نشده است که به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت این حوزه، نیازمند تدبیر نمایندگان مجلس شورای اسالمی در جریان بررسی لایحه بودجه می‌باشیم.

۴ -مطابق با مفاد ردیف (۸ )جدول مصارف تبصره(۱۴ )قانون بودجه سال ۱۴۰۱ ،اعتباری به مبلغ ۵/۲۴ هزارمیلیارد تومان با عنوان «حمایت از تولید در بخش انرژی» به ویژه با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در بهینه سازی مصرف سوخت منظور شده است. این درحالی است که علی رغم وجود ناترازی در تولید و مصرف انرژی به ویژه در حوزه گاز که نمود آن در موج سرمای اخیر کشور کامال مشهود بود و کمبود منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، محورهای مندرج در ردیف مذکور از عملکرد مناسبی در پرداخت اعتبارات مصوب برخوردار نمی باشند.

این گزارش خاطرنشان کرد: لذا به نظر می رسد این موضوع که علی رغم تصریح ماده (۸ )قانون هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر اختصاص بخشی از منابع به بهینه سازی مصرف انرژی و پیش بینی و تصویب اعتبار برای آن توسط مجلس شورای اسلامی، چرا دولت نسبت به پرداخت در این حوزه اقدام ننموده است نیازمند بررسی نمایندگان مجلس شورای اسالمی و پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه دارد.

کد خبر 60687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =