۶۰ درصد از واحدهای تولیدی استان مرکزی با ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنند

اراک- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: بر اساس طرح عارضه یابی صنایع در سال گذشته، ۶۳ درصد از واحدهای صنعتی استان دارای پروانه تولیدی هستند که از این تعداد ۶۰ درصد، کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت خود را به کار گرفته اند

محمدرضا حاجی پور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این ارزیابی یک هزار و 600 واحد تولیدی مورد مطالعه قرار گرفت که از این تعداد حدود 930 واحد دارای فعالیت بودند و 60 درصد از این تعداد زیر 40 درصد فعالیت داشتند. 
وی با بیان اینکه باید علت رکود واحدهای تولیدی بررسی و مشکلات آنها به صورت کارشناسی فهرست بندی شود، افزود: باید موانع تولید همراه با راهکار و برنامه ریزی برطرف شده و گام هایی جهت تسهیل قوانین و مقرراتی که در استان قابل پیگیری است، برداشته شود. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بخش خصوصی را بازوان توانمند بخش دولتی دانست و افزود: فرصت های شغلی در استان مرکزی به خصوص شهرستان های معدنی مانند محلات بسیار چشمگیر است و در صورت استفاده بهینه از معادن و تامین بازار فروش محصولات معدنی در خارج از کشور می توان از این فرصت های شغلی استفاده کرد. 
وی گفت: مدیریت اصولی عوامل تولید، شکل گیری زنجیره علمی، کیفی سازی محصولات و فعال کردن ظرفیت های راکد تولید به عنوان نیاز زیرساختی و راهبرد هدفگذاری شده امسال در این استان دنبال می شود.
حاجی پور افزود:حدود سه هزار شرکت و کارخانه در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند و بسیاری از این شرکت ها برند و شهرت کشور و خاورمیانه را دارند، اما تولید آن ها به دلیل کیفیت نامناسب از حضور در بازارهای جهانی بازمانده است. 
وی ادامه داد: بسیاری از عوامل تولیدی در شرکت های مختلف استان مرکزی فرسوده و توان تولید انبوه و با کیفیت را ندارند بنابراین، نوسازی و بازسازی این عوامل تولیدی باید در دستور کار مدیران صنایع استان قرار بگیرد و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز از این مهم حمایت می کند. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: مدیران صنایع باید بدانند که اگر می خواهند به فعالیت خود ادامه دهند باید کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند تا بتوانند بازارهای جهانی را فتح کنند و نقش خود را در بالا بردن نرخ بهره وری و تولید ناخالص ملی به خوبی ایفا کنند. 
وی اظهار کرد: هم اکنون تنها 25 شرکت دانش بنیان در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند که این تعداد با ظرفیت های گسترده و چهره صنعتی این استان به هیچ وجه همخوانی ندارد. 
حاجی پور خاطرنشان کرد: حدود 13 مرکز رشد نیز زیر نظر پارک علم و فن آوری و دانشگاه های صنعتی استان فعالیت می کنند که آن ها نیز نقش موثری در توسعه اقتصادی استان ایفا نمی کنند. 
وی گفت: هنر اقتصاد دانش بنیان این است که از مشکلات و تهدیدها، فرصت کسب و کار ایجاد کند و با تکیه بر فناوری ، ظرفیت سازی تولید می کند، بنابراین مدیران صنایع و دانشگاه ها باید برای تشکیل شرکت های دانش بنیان برنامه های مدون داشته باشند. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نوسازی صنایع معدنی و واحدهای فرآوری سنگ را یکی از اولویت های کاری این سازمان در راستای ایجاد شرایط تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: باید این استان در لبیک گویی به ندای معظم له پیشتاز دیگر استان های کشور باشد. 
حاجی پور گفت: استان مرکزی با استقرار بیش از سه هزار واحد صنعتی، به عنوان قطب چهارم صنعت کشور شناخته شده است. 

کد خبر 6083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =