خوش اقبالی بازارهای آسیایی برخلاف اروپا

در شرایطی اوضاع بازارهای آسیایی روند رو به رشدی را پشت سر می گذارد که در بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد افت بازارهای سهام و کالایی هستیم

بازارهای سهام آسیایی با واکنش مثبت سرمایه گذاران از آمار اشتغال ماهانه مطلوب آمریکا و بهبود فعالیت بخش تولید چین هفته جاری را در سطح بالاتری آغاز کردند. بر اساس این گزارش شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن که هفته گذشته بیشترین اُفت را در حدود دو ماه گذشته شاهد بود، 0.4 درصد صعود کرد.

شاخص نیکی 225 توکیو 0.2 درصد رشد کرد و در 16197.79 واحد قرار گرفت و کسپی کره جنوبی با 0.1 درصد رشد، در 1974.39 واحد ایستاد. شاخص ای اس ایکس استرالیا 0.9 درصد بالاتر رفت و به 5041.90 واحد رسید. شاخصهای سهام در سنگاپور، اندونزی و فیلیپین هم افزایش داشتند. بازارها در سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ و تایوان به دلیل تعطیلات بسته بودند.

شاخص شانگهای کامپوزیت در ساعات پایانی روز جمعه تحت تاثیر خوش بینی به وضعیت اقتصادی و احتمال مداخله دولت در بازار، 0.2 درصد افزایش یافته بود اما بازارهای آسیایی که در راس آنها بازار ژاپن قرار داشت روز جمعه در فضای بدبینی فزاینده شرکتها نسبت به دورنمای اقتصادی ریزش داشتند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، به گفته مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس" آمار اشتغال ماه مارس آمریکا که به آمار رشد قوی اشتغال در ماههای اخیر اضافه می‌شود به حفظ اعتماد سرمایه گذاران به اقتصاد آمریکا و کاهش نگرانیها نسبت به رکود کمک کرده است. اما آمار اخیر تاثیر محدودی در انتظارات بازار برای دور بعدی افزایش نرخهای بهره خواهند شد. شاید برای اینکه بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای تحت فشار قرار بگیرد به آمار اشتغال قویتر و نرخ بالاتر تورم نیاز باشد.

طبق گزارش وزارت کار آمریکا، اقتصاد این کشور در ماه مارس 215 هزار شغل جدید ایجاد کرد که نیرومندی اقتصاد را نشان داد و بهتر از رقم 203 هزار شغل جدید مورد پیش بینی اقتصاددانان بود. اگرچه نرخ بیکاری از 4.9 به پنج درصد افزایش یافت اما نرخ مشارکت نیروی کار به 63 درصد افزایش یافته که بالاترین سطح در دو سال گذشته است. این گزارش ممکن است دلیل کافی برای فدرال رزرو برای بالا بردن نرخهای بهره فراهم کند.

از سوی دیگر آمار رسمی که روز جمعه منتشر شد نشان داد فعالیت تولیدی چین در مارس بهبود یافته و به بالاترین سطح از اوت سال گذشته رسیده است. شاخص مدیران خرید بخش تولید چین به 50.2 واحد رسید که بالاتر از 49 واحد در فوریه بود. قرائت بالای 50 واحد به منزله رشد است.

در وال استریت شاخصهای سهام آمریکا روز جمعه پس از انتشار اعلام رشد اشتغال ماهانه از سوی دولت، در سطح بالاتری بسته شدند. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج با 0.6 درصد افزایش، در 17792.75 واحد بسته شد. استاندارد اند پورز 500 با 0.6 درصد رشد، به 4914.54 واحد رسید. بازار آمریکا در هفته‌های اخیر چندان حرکت صعودی چشمگیری نداشته اند اما به شکل تدریجی بالاتر رفته‌اند.

در بازارهای نفتی، قیمتها پس از اینکه عربستان سعودی اعلام کرد در صورتی با فریز تولید موافقت خواهد کرد که ایران و سایر تولیدکنندگان بزرگ برای اقدام مشابه موافقت کنند، تحت فشار فروش قرار گرفتند.

بهای نفت خام آمریکا در معاملات الکترونیکی بازار بورس کالای نیویورک 42 سنت کاهش یافت و به 36.37 دلار در هر بشکه رسید در حالیکه روز جمعه با 1.55 دلار کاهش، در 36.79 دلار بسته شده بود. نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است در بازار لندن 33 سنت ریزش کرد و به 39.32 دلار در هر بشکه رسید.

کد خبر 6089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =