کاهش تورم تولید شتاب گرفت/ چشم‌انداز روشن افت تورم مصرف

گزارش جدید مرکز آمار از تورم بخش تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه و سالیانه همچنان ادامه دارد به طوری که تورم سالیانه که در تابستان سال گذشته حدود ۸۰ درصد بود به حدود ۳۴ درصد در پاییز سال جاری رسیده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، یکی از مهمترین شاخص هایی که چشم انداز تورم مصرف کننده در ماه‌های آتی را مشخص می کند، تورم تولیدکننده است. دولت سیزدهم در شرایطی مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفت که بخش تولید کشور تورم سه رقمی را هم تجربه کرده بود. با این حال اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از شروع به کار دولت سیزدهم، تورم تولیدکننده به میزان چشمگیری کاهش یافته است. در جدیدترین مورد، روز گذشته مرکز آمار شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در بخش پاییز را منتشر کرد که بر اساس آن، تورم بخش صنعت همچنان در مسیر کاهش قرار دارد.

در یکسال گذشته تورم نقطه به نقطه تولید کننده بخش صنعت روندی کاملا نزولی را طی کرده به گونه ای که از ۹۴.۷ درصد در بهار سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۴ درصد در پاییز امسال رسیده است. تورم فصلی صنعت در بهار امسال بالغ بر ۱۲ درصد به ثبت رسیده بود که در پاییز به ۴.۳ درصد رسیده است. این گزارش همچنین از کاهش تورم سالانه بخش صنعت از ۸۰.۴ درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۳۴.۴ درصد در پاییز سال جاری خبر می‌دهد.

کاهش تورم سالیانه تولیدکننده

تورم سالیانه تولید کننده بخش صنعت در پاییز امسال ۳۴.۴ درصد به ثبت رسیده، در واقع میانگین قیمت اقلام صنعتی در مبدا تولید آن ها در چهار فصل منتهی به پاییز ۱۴۰۱ نسبت به میانگین قیمت کالاهای صنعتی در درب کارخانه در چهار فصل منتهی به پاییز سال ۱۴۰۰ حدود بر ۳۴ درصد افزایش یافته است. این در حالیست تورم سالیانه در این بخش در تابستان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۰ درصد بوده که بر این اساس می توان اظهار داشت که تورم سالانه تولید کننده با شیب بسیار زیادی در حال کاهش است.

کاهش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده

تورم نقطه به نقطه تولید کننده بخش صنعت در پاییز امسال ۲۳.۶ درصد برآورد شده است. در واقع میانگین قیمت اقلام صنعتی در مبدا تولید آن ها در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به به پاییز سال ۱۴۰۰ حدود بر ۲۳ درصد افزایش یافته است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد به ثبت رسیده بود. این اعداد نشان می‌دهد که شاخص نقطه به نقطه با شتابی فزاینده در حال کاهش است. البته با توجه به اینکه در تابستان شاهد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم، افزایش تورم فصلی در پاییز طبیعی به نظر می‌رسد. این شاخص در تابستان حدود منفی ۲.۳ درصد بوده که با رشد ۶ واحدی به رقم ۴.۳ درصد رسیده است.

کاهش تورم تولید شتاب گرفت/ چشم‌انداز روشن افت تورم مصرف

کاهش تورم تولید شتاب گرفت/ چشم‌انداز روشن افت تورم مصرف

کاهش تورم تولید شتاب گرفت/ چشم‌انداز روشن افت تورم مصرف

چشم انداز امیدوارکننده کاهش تورم مصرف کننده با تداوم کاهش تورم تولید

دلیل اهمیت تورم تولید کننده آن است که این شاخص به عنوان شاخصی پیش‌نگر برای تورم مصرف کننده محسوب می‌شود. به عبارتی افزایش قیمتی که در مبدا تولید کالا (کارخانه) اتفاق می‌افتد، با فاصله زمانی نسبتا کوتاهی به مصرف کننده منتقل شده و جامعه آن را احساس خواهد کرد. البته در بخش صنعت و خدمات این زمان متفاوت است. تورمی که در مبدا تولید بخش صنعت اتفاق می‌افتد به مراتب دیرتر از بخش خدمات به مصرف کننده منتقل می شود. هرچه تورم بالاتر باشد، این انتقال سریع‌تر خواهد بود.

مسیر نزولی شاخص تورم نقطه به نقطه، نشانه‌ای آشکار از کاهش تدریجی تب تورمی کشور به شمار می‌رود. با توجه به پشت سر گذاشتن شوک تورمی حذف ارز ترجیحی و همچنین کنترل دولت بر عوامل تورمی نظیر کسری بودجه وخلق پول بانک‌ها، ادامه روند کاهشی تورم نقطه به نقطه و سپس نزولی شدن تورم سالیانه در سال آینده دور از ذهن نیست.

کد خبر 60916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =