توسعه روابط ایران و چین، اثر تحریم‌ها را خنثی می‌کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: توسعه روابط با چین می‌تواند نیازهای کشور را تامین و اتکای ما را به غرب کم کند و اثر تحریم‌ها را بکاهد به این شرط که با برنامه روشنی در تعاملات شرکت کنیم.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، «وحید شقاقی شهری» درباره سفر رئیس‌جمهوری به چین، اظهار داشت: قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا در قرن بیستم عملا با حضور چین و در آینده با حضور کشورهای هند، اندونزی و غیره شکسته خواهد شد.

وی افزود: تمام افرادی که نگاه راهبردی به مسائل سیاسی و اقتصادی دارند، اذعان دارند که در قرن بیست و یکم جهان چند هژمونی خواهد بود و دیگر دنیای تک هژمونی را نداریم و بازیگران جدیدی به این عرصه اضافه شدند و این بازیگران بیشتر هم خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی، گفت: در نیمه اول قرن بیست و یکم رشد اقتصادی و سیاسی چین شتاب بیشتری خواهد داشت و در نیمه دوم قرن بیست و یکم هند و اندونزی و حتی برخی از کشورهای اروپای شرقی حرفی برای گفتن خواهند داشت.

وی تصریح کرد: اقتصاد چین هم اکنون تنگاتنگ آمریکا حرکت می‌کند و شتاب رشد آن نیز در سال‌های گذشته بالا بوده است و تلاش کرده که در دنیای چند هژمونی روابط اقتصادی و سیاسی را با دیگر اقتصادهای نوظهور گسترش دهد.

شقاقی افزود: چین و هند در آینده تلاش می‌کنند برای خود جهان و کلوپی از کشورهای دوست و همکار تشکیل دهند.

وی گفت: بریکس که شورای همکاری تجاری با عضویت برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است با این هدف شکل گرفته که در مقابل سازمان‌های بین‌المللی که آمریکا رهبری می‌کند قرار بگیرد و موازنه ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: یکی از کشورهایی که چین برای ایجاد موازنه برای خود تعریف کرده ایران است زیرا هم جایگاه ژئوپلوتیکی خوب و مهمی دارد، هم اینکه وسعت و جمعیت بالایی دارد و منابع نفتی، گازی و معدنی دارد که در مسیر تعاملات چین اثرگذار است.

وی افزود: از سوی دیگر تعامل با چین برای ما نیز از این منظر مهم است که ایران نیازمند این است که برخی از نیازهای اقتصادی و سیاسی خود را در شرایطی که تحت فشار جهان غرب است تامین کند.

شقاقی گفت: ارتباط با چین اگر با تامل و عقلانیت پیش برود می‌تواند منافع زیادی از منظر کاهش شدت تحریم‌های اقتصادی و گسترش چانه‌زنی معادلات جهانی وهم در تامین برخی از مواد و کالاهای مصرفی، سرمایه‌ای و واسطه ای و هم برای دور زدن تحریم‌ها داشته باشد.

کد خبر 60963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =