XBRL؛ زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر

مدیر برنامه‌ریزی و پایش عملکرد شرکت ملی انفورماتیک تاکید کرد که XBRL روشی استاندارد برای تبادل اطلاعات مالی و کسب‌وکار و در حقیقت زبانی برای گزارشگری تجاری توسعه پذیر است.

به گزارش ستاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، کمال‌الدین یعقوبی رفیع روز دوشنبه در کارگاه آموزشی زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر در بانکداری ایران که در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک برگزار شد، افزود: XBRL مخفف واژه زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر است و زبانی برای توصیف داده‌هایی است که برای گزارش کسب و کار و قابلیت گسترش و توسعه دارد.

وی زبان XBRL را یک زبان «مشخصات» توصیف کرد و اظهار داشت: این زبان یک رویکرد تعامل‌پذیر است که آخرین نسخه آ» در سال ۲۰۰۳ معرفی شد ولی بعد از آن مقرر شد که این نسخه از آن سال به بعد فریز شود.

یعقوبی رفیع XBRL را زبانی برای پوشش ذی نفعان زنجیره تامین اطلاعات مالی بر روی تمامی ذی نفعان دانست و گفت: از جمله مزایای این زبان آن است که هم برای کاربر انسانی و هم برای نرم‌افزارها قابل درک است. اطلاعات یکبار وارد شده ولی امکان استفاده از آ» به طور مکرر وجود دارد و انتقال آن نیز سریع و دقیق است.

مدیر برنامه‌ریزی و پایش عملکرد شرکت ملی انفورماتیک تصریح کرد: مفاهیم اطلاعاتی در این روش استاندارد و قابل تعمیم بوده و بازارهای سرمایه و بانکداری زمینه استفاده از این زبان هستند.

در ادامه این کارگاه آموزشی، مرضیه اسفندیاری پژوهشگر پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به معرفی ابعاد مختلف پروژه XBRL پرداخت و گفت: برای تولید مدل‌های اطلاعاتی در این روش از Excell استفاده شد. پایه اطلاعات صورت‌های مالی همگرا به همراه یادداشت‌های توضیحی بود.

وی ادامه داد: با این حال با توجه به اینکه برخی از مسائل گزارشگری مالی IFRS در ایران استفاده نمی‌شود، نیاز بود تا این روش بومی‌سازی شود. هر مفهومی را که در نظر بگیریم نیاز به یکسری فراداده دارد که مشخصه اصلی این مدل آن است که به فراداده‌ها متصل می‌شود.

محسن رحیمی کارشناس شرکت خدمات انفورماتیک هم سخنران دیگر این کارگاه بود و گفت: در صورتی که بانک مرکزی بانک‌ها را ملزم به استفاده از روش XBRL کندُ ناچار هستیم که «تک سونومی» محصول XBRL را در اختیار بانک‌ها قرار دهیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر استفاده از زبان گزارش تجاری توسعه‌پذیر در سه بانک به طور پایلوت اجرایی شده و در حال به روز رسانی گزارشات و یادداشت‌های همراه به همراه صورت‌های مالی هستیم.

کد خبر 61043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =