اقتصاد مقاومتی دستخوش سلایق نمی شود

عضو هیات مدیره خانه های صنعت و معدن ایران گفت: چارچوب آیین نامه اجرای اقتصاد مقاومتی مشخص است و دستخوش سلایق مدیران نمی‌شود، با توجه به جامع بودن آن همه بخش ها اقتصادی می توانند با استناد به بند های عنوان شده اهداف خود را در این راستا عملی کنند

عضو شورای مشورتی امور تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبرنگار اگزیم‌نیوز گفت: پیش‌بینی وضعیت اقتصادی در شرایطی که بازارها هنوز در حالت انتظار هستند کمی دشوار است اما با در نظر داشتن تمایل هیات های تجاری خارجی برای سرمایه گذاری در کشور همچنین آیین نامه‌های برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی باید در انتظار تحولات مثبت بود.

محمد حسین فنایی ادامه داد: برداشته شدن تحریم ها تنها شامل برقراری ارتباط سوئیفت و بهبود روابط بانکی نیست، بخش های مختلف اقتصادی نیازمند بازنگری قوانین و ثبات آنها همچنین سرمایه گذاری‌های مطلوب برای توسعه است که البته حضور این سرمایه گذاران نیز با ایجاد اعتماد دو طرفه میان شرکت های ایرانی و هیات های خارجی صورت می‌گیرد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به اجرای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: با توجه به جامع بودن آیین نامه اجرای اقتصاد مقاومتی، نباید حمایت های سطحی از این موضوع کرد، بلکه همه بخش ها می توانند با استناد به بند های عنوان شده اهداف خود را در این راستا عملی کنند.

فنایی افزود: خوشبختانه چارچوب اصلی اقتصاد مقاومتی مشخص است و دستخوش سلایق مدیران نمی‌شود بر این اساس همه مسوولان باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه روند تولید باید تغییر کند بیان کرد: روند فعلی تولید یعنی تولیدات صادرات محور با مشکلات ارزش افزوده، کیفیت نامطلوب، پراکندگی تولید، نبود برند مشخص تحولی در سیر صادرات ایجاد نمی‌کند و ادامه این فرایند نتیجه مطلوبی رقم نمیزند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران اظهار کرد: از سوی دیگر تک نرخی شدن ارز موضوعی است که با اجرا شدن آن می‌توان از رانت ها و فساد های بازار ارز جلوگیری کرد که در نهایت مانع از نوسان های غیر طبیعی نرخ ارز خواهد شد، این کار ضمانتی برای صادرات مطلوب کالاهای ایرانی است

وی افزود: با بهره گیری از کارشناسان توانمند، تقویت نقش خصوصی سازی، تعاملات دولت و بخش خصوصی همچنین جذب نیروهای توانا و جوان می تواند در جهت رونق اقتصادی که اساس آن رشد نرخ تولید است گام برداشت.

عضو شورای مشورتی امور تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی شاهد بهبود وضعیت اقتصادی خواهیم بود؟ گفت: نمی شود زمان قطعی برای رونق اقتصادی عنوان کرد چرا که باید بخش های مختلف به اهداف های حداقلی خود دست یابند از سوی دیگر سایه سنگین مسائل سیاسی داخلی و خارجی از مسائل اقتصادی برداشته شود، بهتر است اقتصاد بامعادلات ریاضی بدون دخالت تفکرات سیاسی دنبال شود با این اوصاف امیدواریم نیمه دوم سال 95 تغییر و تحولات خوبی مشاهده کنیم.

فنایی خاطرنشان کرد: مزیت های نسبی درتولید و صادرات محصولات پتروشیمی، نفتی و... وجود دارد که به تبع حساسیت آن رقبای قدرتمندی در عرصه رقابت حضور دارند، کشورهای  همسایه بهترین گزینه برای صادرات این محصولات هستند اما هم اکنون نیازمند کشورهای توسعه یافته با دانش بروز هستیم که اروپا میتواند بهترین گزینه باشد.

کد خبر 6131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =