بسته بندی و نشان؛ پاشنه آشیل کلیه محصولات باغی

عرضه میوه با نشان و بسته بندی خوب از سوی خود تولیدکننده به بازار، نقش موثری در فروش بالا و سودمندی کسب و کار دارد، اما طراحی و بسته بندی هنوز در این بخش جا نیفتاده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، موضوع تولید میوه و سبزیجات در کشور با تولید دیگر محصولات کشاورزی کمی متفاوت است، چون فسادپذیری بالاتری دارد، این در شرایطی است که در بسته بندی نیز ضعف دارد و این امر موجب ضرر بیشتر تولیدکنندگان می‌شود، برخی تولیدکننده‌ها برای سودآوری بیشتر در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری کرده اند و محصولات خود را مستقیما به دست مصرف کننده نهایی می‌رسانند.

لیلا بابایی یکی از تولیدکننده‌های تخصصی در حوزه میوه است که توانسته با ارائه محصول سیب در بسته بندی‌ها متمایز، سهم بیشتری از بازار برای خود داشته باشد و معتقد است یکی از راهکارهای خروج از کشاورزی سنتی و معیشتی دست زدن به کارهای نوآورانه در این حوزه است.

وی می افزاید: درصدد برآمدیم یک بسته بندی متفاوتی انجام دهیم و با بازارسازی جدیدی محصولات را با شکل و شمایل جدیدتر و مستقیم به مصرف کننده نهایی برسانیم، با توجه به سایزهای مختلف میوه، بسته بندی‌های خاصی را تهیه کردیم و محصول خود را با چنین بسته بندی‌هایی و نه به صورت فله ای، به بازار عرضه می‌کنیم.

بابایی درباره بسته بندی‌ها و بازارسازی‌ جدید، افزود: ما بسته بندی میوه را بر اساس سایز انجام داده ایم؛ در چهار سایز مختلف میوه را بسته بندی کرده ایم که کاملا برای مشتری قابل رویت است و در سایزهای مورد تقاضای مشتریان است، از سوی دیگر تاریخ بسته بندی دارد و اینکه در کجا تولید و بسته بندی شده توسط مشتری قابل پیگیری است که معمولا در حوزه میوه این امکان وجود ندارد.

این باغدار دماوندی ادامه داد: در حالی که عرضه محصولات باغی با بسته بندی و برند مخصوص کشاورز می‌تواند بر داشتن فروش بالا موثر باشد، اما غالب باغداران از این امر اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند محصول خود را با واسطه و فله‌ای روانه بازار کنند.

وی اضافه کرد: باغداری و کشاورزی در ایران سنتی انجام می‌شود و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هنوز آشنایی با بسته بندی و تاثیر آن روی فروش ندارند در حالی که اگر هر باغداری بداند می‌تواند محصول را با نام خود وارد بازار کند قطعا بتدریج به این سمت می‌رویم که همه با بسته بندی محصولات را به بازار عرضه کنند و در پی آن صنعت طراحی و بسته بندی کشور هم رشد می‌کند.

مساله بعدی که کشاورزان از ارائه محصول با بسته بندی اجتناب می‌کنند هزینه بر بودن این مقوله است بسته بندی میوه و سبزیجات بسیار هزینه بر است و چون باغداران غالبا سن و سال بالایی دارند و این هزینه کردن‌ها برای آن‌ها بی معنا است به همین دلیل است که ترجیح می‌دهند به افراد واسطه محصول را تحویل بدهند و آن‌ها وارد بازار کنند.

کد خبر 61325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =