اولویت سرمایه‌گذاری صنعتی در بیش از ۲۶۰ شهرستان کم‌برخوردار

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در طرح توازن منطقه‌ای قصد داریم سرمایه‌گذاری‌های جدید صنعتی را به بیش از ۲۶۰ شهرستانی هدایت کنیم که تاکنون سرمایه‌گذاری اندکی در آنجا انجام شده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، علی نبوی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در برنامه تلویزیونی صف اول، درباره توازن منطقه‌ای گفت: در دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های وزارت صمت، توازن سرمایه‌گذاری و نوسازی است که سازمان گسترش وظیفه مهمی در این حوزه دارد.

وی افزود: در کشور در دهه‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های صنعتی زیادی انجام شده اما متوازن نبوده است. مثلا در زنجیره تولید محصولی همچون فولاد با عدم توازن مواجهیم به طوری که در بخش نورد، سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده اما در حلقه‌های پایین‌تر مثل تولید شمش و ورق، سرمایه‌گذاری ناکافی بوده است.

به گفته وی، یکی از اهداف توازن منطقه‌ای، رفع نواقص در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها در زنجیره‌های تولید است.

نبوی افزود: در برخی مناطق، سرمایه‌گذاری بیش از حد بوده که با کمبود نیروی کار مواجه شده است. در مقابل، در برخی مناطق، سرمایه‌گذاری بسیار اندک بوده و سبب افزایش شدید بیکاری در آنجا شده است. علاوه بر این، مهاجرت‌های ناشی از عدم توازن سرمایه‌گذاری، مشکلات اجتماعی و سیاسی هم ایجاد کرده است.

وی گفت: باید در مناطقی سرمایه‌گذاری کنیم که مانع موج مهاجرت مردم شویم. برای همین منظور، مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در شهرهای هدف قرار داده‌ایم. از ۴۶۵ شهرستان کشور، ۱۰۷ شهرستان جزو منطقه یک و ۱۵۶ شهرستان جزو منطقه دو سرمایه‌گذاری هستند یعنی سرمایه‌گذاری صنعتی در آنها صفر یا بسیار اندک است.

رئیس ایدرو اعلام کرد که در مناطق ۳ و ۴ دیگر مشوقی برای سرمایه‌گذاری جدید ارائه نخواهد شد چون تقریبا اشباع شده‌اند، البته پروژه‌هایی که از قبل در حال اجرا است، با پیگیری‌های وزارت صمت در اولویت تکمیل قرار دارند.

توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی توسط متخصصان داخلی

نبوی درباره توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی توسط متخصصان داخلی هم توضیح داد و گفت: توسعه این فاز توسط کنسرسیومی از ۸ شرکت داخلی به رهبری سازمان گسترش بدون حضور حتی یک شرکت خارجی انجام شد.

به گفته وی، منابع مالی این فاز هم از منابع نفتی و صندوق توسعه ملی تامین شده که در مجموع ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. همچنین بیش از ۷۰ درصد تجهیزات استفاده‌ شده در فاز ۱۴ پارس جنوبی توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شده است.

کد خبر 61392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =