پنج مانع در راه اجرای اقتصاد مقاومتی

نماینده مجلس شورای اسلامی عدم حمایت از تولید داخلی، نرخ بالای سود وام های بانکی، عدم حمایت از بنگاه های دانش بنیان، بروکراسی اداری و عدم متولی نظارتی را پنج مانع اصلی اجرای اقتصاد مقاومتی دانست

موید حسینی صدر، نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در خصوص چالش های پیش روی اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز توضیح داد: عوامل زیادی وجود دارند که مانع اجرای ارکان اقتصاد مقاومتی می شوند که در این میان به نظر بنده 5 عامل از اصلی ترین آن ها بشمار می آیند.وی ادامه داد: از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی است و یکی از موانع پیشروی آن وجود ارز دو نرخی در کشور است. در حال حاضر در بازار، ارز دولتی 15 درصد ارزان تر از ارز آزاد بوده که به معنای واردات ارزان تر نسبت به تولید است. در این حالت افراد به سمت واردات کالاها می روند تا تولید داخل بنابراین می توان گفت واردات ارزان مصداقی از ضربه به تولید داخلی است.

حسینی صدر عامل دوم را نرخ بالای سود دریافتی از وام های تولیدی دانست و گفت: سود دریافتی بانک ها از وام های تولیدی بسیار بالاست با این نرخ های بالای سود تولیدکننده نمی تواند در بازار دوام بیاورد. وی راهکار اصلی را یارانه وام برای تولیدکنندگان دانست و افزود: راهکار کاهش نرخ سود بانکی و هدفمند کردن آن در جهت تولید پرداخت یارانه سود بانکی به تولید داخلی است. تولیدکننده با وام 24-25 درصد نمی تواند تولید کند بنابراین پرواضح است که تولید داخلی در این وضعیت آسیب ببیند. در کشوری که از آب میوه تا سس گوجه و پنیر وارد می شود نمی توان انتظار رشد تولید داخلی را داشت.

وی کاهش نرخ سود بانکی توسط دولت را اقدامی مثبت و قابل تحسین دانست و افزود: دولت در سه سال گذشته 6 تا 7 درصد بهره بانکی را کاهش داده است که اقدام مثبتی بشمار می رود اما همچنان این نرخ برای تولید بالاست و دولت باید مسیر کاهش نرخ سود را همچنان ادامه دهد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: عامل سومی که بر توسعه آن نیز بسیار تاکید شده است حمایت از بنگاه های دانش بنیان است. بدون گسترش و حمایت از بنگاه های دانش بنیان و تحقیق و توسعه امکان حرکت به سمت افزایش تولید در اقتصاد وجود ندارد.

این نماینده خوی و چایپار عوامل بعدی را بروکراسی های اداری و عدم وجود متولی مشخص برای نظارت بر اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور دانست و گفت: متاسفانه متولی مشخصی برای کنترل و نظارت بر اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور وجود ندارد و این نیز یکی دیگر از موانع اجرای این دستورالعمل در کشور است.

کد خبر 6147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =