گام های اساسی تهران و آنکارا برای توسعه تجاری

حجم تجارت بین دو کشور ایران و ترکیه حدود ۵.۵ میلیارد دلار در سال است و براساس توافقات صورت گرفته قرار است این مبادلات به رقم ۲۰ الی ۳۰ میلیارد دلار برسد

ایران و ترکیه از دیرباز همواره روابط تجاری و اقتصادی خود را طی دوره های مختلف حفظ کرده اند. ایران و ترکیه دارای یک اقتصاد مکمل با وابستگی های متقابل فراوانی هستند. ترکیه دروازه ورود ایران به غرب و ایران دروازه ورود ترکیه به آسیای مرکزی و شرق است. همچنین دارا بودن منابع اولیه فراوان نیروی کار، دانش فنی و وجود بازار 150 میلیونی بین دو کشور هرگونه سرمایه گذاری و تولید دو جانبه را توجیه می کند.  ترکیه از دو جهت برای ایران مهم است. نخست نقشی که این کشور بعنوان عضوی از اتحادیه اروپا در خاورمیانه دارد و دوم روابط تجاری و سیاسی با این کشور، از همین رو ایران همواره درصدد گسترش روابط تجاری خود با ترکیه بوده است.

در سال 1393 واردات غیرنفتی ایران از ترکیه 4 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی ایران به این کشور حدود 2 میلیارد دلار بوده است. طبق آمار 12 ماهه گمرک ترکیه جزو 5 کشور عمده واردات ایران بوده است که میزان واردات ایران از این کشور در مدت مذکور نسبت به سال قبل با 23.07 درصد کاهش به رقم 3 میلیارد دلار رسیده است. مهمترین زمینه های همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه و بستر روابط دوجانبه حوزه تجارت و انرژی است. ایران بعنوان صادرکننده منابع زیرزمینی از قبیل نفت و گاز می تواند نیاز روزافزون ترکیه به انرژی را پاسخ دهد. همانگونه که ذکر شد حجم تجارت بین دو کشور ایران و ترکیه حدود 5.5 میلیارد دلار در سال است و براساس توافقات صورت گرفته قرار است این مبادلات به رقم 20 الی 30 میلیارد دلار برسد.

یکی از گام های دو کشور برای گسترش روابط برقراری تجارت ترجیحی و کاهش تعرفه است. در همین راستا در اول ژانویه 2015 توافق نامه ای میان دو کشور به امضا رسید که طبق آن 125 فقره از سوی ایران و 140 فقره از سوی ترکیه برای کاهش تعرفه و اعمال تعرفه ترجیحی مشخص شده است که از سمت ایران محصولات کشاورزی و شیلات و از سوی ترکیه کالاهای صنعتی مشمول این توافق نامه قرار میگیرند.

در تازه ترین دیدارهای دو جانبه دو کشور در فروردین ماه سال جاری سفیر ترکیه با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران دیدار کرد. «راه‌اندازی خطوط مستقیم هوایی به شهرهای ایران و ترکیه» و «بازنگری در تعرفه‌های ترجیحی ایران و ترکیه» دو خبر مهمی است که در این دیدار مطرح شد. همچنین ولی الله افخمی راد با اشاره به اینکه نخستین گام در توسعه روابط تجاری میان دو کشور رفع موانع و مشکلات بانکی است گفت: دو کشور می توانند با پول ملی با یکدیگر تجارت کنند. وی اظهار امیدواری کرد در نشست کمیسیون مشترک دو کشور درخصوص تجارت ترجیحی که اواخر فروردین ماه سال جاری برگزار خواهد شد، درخواست‌های دو طرف مطرح و تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

همچنین روز گذشته محمود واعظی نماینده ویژه رییس جمهور در امور ترکیه در حاشیه پنجمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در آنکارا با نخست وزیر این کشور دیدار، گفتگو و تبادل نظر کرد. در این دیدار واعظی تسهیل و توسعه زیرساخت ها بین دو کشور را امری ضروری برشمرد و افزود: امیدواریم با اراده مشترک در نشست جاری کمیسیون مشترک میان دو کشور ضمن حذف موانع، امکانات لازم برای توسعه همکاری های حقوقی، کنسولی، بانکی، حمل و نقل، گمرک، فرهنگی و گردشگری، بازرگانی و صادرات ایجاد نماییم.

وزیر توسعه و رییس کمیسیون اقتصادی طرف ترکیه نیز در این دیدار با توجه به فضای حاصله در دوران پسا برجام و رفع تحریم های کشورمان گفت: بانک مرکزی ترکیه آمادگی دارد برای تسریع در زمینه همکاری های بانکی و مراودات پولی دو کشور همکاری کند در چنین شرایطی حضور تعداد بیشتری از بانک های ترک در روابط تجاری دو کشور و فعال شدن شعب بانک های ایران در ترکیه بسیار اهمیت دارد.

با وجود تلاش دو کشور مبنی بر گسترش مبادلات تجاری، توافق تجارت ترجیحی، توسعه همکاری های بانکی و نیز سرمایه گذاری های مشترک می توان گفت حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سطح مطلوبی نمی باشد. در این راستا با نگاه سازنده به چشم انداز پیش رو می توانیم از طریق ارتقاء مناسبات در کلیه سطوح، مبادلات میان بخش های مختلف دو کشور را توسعه داده و از طریق هم افزایی در پروژه های مشترک در راستای تامین نیازمندی هایمان از کشور ترکیه استفاده نماییم.

کد خبر 6156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =