منابع دولت کفاف سیاست ارز تک نرخی را نمی دهد

عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه خوارزمی تهران گفت: رشد ۶ درصدی اقتصاد در سال ۹۵ حتمی خواهد بود و پیش بینی می شود افزون بر نیمی از این رقم به رشد صادرات غیرنفتی مربوط باشد

عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه خوارزمی تهران گفت: رشد 6 درصدی اقتصاد در سال 95 حتمی خواهد بود و پیش بینی می شود افزون بر نیمی از این رقم به رشد صادرات غیرنفتی مربوط باشد. دکتر وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه خوارزمی تهران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز افزود: افزایش بیش از یک میلیون بشکه نفت به میزان صادرات ایران در سال 95 دست دولت را در منابع ارزی بازتر می کند و تحولاتی در انتقال منابع نقدینگی بین بخش های اقتصادی در سال جدید مورد انتظار خواهد بود. لذا با توجه به احتمال افزایش قیمت ارز، رشد حباب گونه بورس، اثرات کاهش نرخ سود بانکی، تاثیر گذاری نقدینگی هزار هزار میلیاردی بر اقتصاد کشور و احتمال تشدید واردات لزوم دقت و توجه در سیاستها و تصمیمات اقتصادی سال جدید بیش از پیش اهمیت دارد.

قفل شدن منابع در بانکها

وی با اشاره به رقمی بالغ بر هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد کشور گفت: بلوکه شدن حجم عظیمی از این میزان نقدینگی در بانکها خطرناک بنظر می رسد. شقاقی افزود: دلایلی مانند تسهیلات تکلیفی، مطالبات معوق و عدم سرمایه گذاری مناسب منابع بانکی موجب شده است 40 تا 60 درصد این منابع در بانک ها قفل شوند و به چرخه تولیدی راه پیدا نکنند. این کارشناس ارشد اقتصاد و استاد دانشگاه در ادامه گفت: یکی از دلایل چسبندگی سود بانکی و عدم تعدیل مناسب آن همین منابع قفل شده بانکهاست.

 

تکانه های شاخص بورس در سال 95

وی در زمینه پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در سال 95 تصریح کرد: تکانه های هیجانی در رشد شاخص بورس قابل پیش بینی خواهد بود؛ همانطور که این شاخص در پایان سال به رقمی بیش از 800 هزار رسید. شقاقی افزود: به این ترتیب هرگونه کاهش در میزان سود بانکی به خروج مستقیم منابع از بانک به سمت بورس منجر خواهد شد. وی با تاکید بر خطر حبابی بودن رشد شاخص بورس گفت: باید به امکان بروز حباب مجدد در بازار سرمایه توجه کرد و با این وجود وضعیت خوبی برای سیستم بانکی پیش بینی نمی شود.

 

لزوم احتیاط در سیاست ارز تک نرخی

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به سیاست تک نرخی شدن ارز در سال جدید افزود: منابع ارزی دولت در حال حاضر کفاف اجرای این سیاست را نمی دهد و بنظر می رسد برای اجرای آن به زمان احتیاج است. وی در ادامه گفت: تجربه این سیاست در سالهای 71 و 72 تجربه خوبی نبوده است و امکان تکرار آن در صورت عدم توجه وجود دارد. شقاقی با پیش بینی رشد نرخ ارز تا مرز 4000 تومان در سال 95 افزود: در بخش مسکن نیز بدلیل تحریک طرف تقاضا بدون ایجاد عرضه مناسب امکان افزایش قیمت 20 الی 25 درصدی در کلانشهرها و بویژه تهران وجود دارد.

 

رشد 3 درصدی صادرات غیرنفتی در سال 95

این کارشناس ارشد اقتصاد با اشاره به تحقق رشد 6 درصدی در سال 95 گفت: گرچه 2 تا 3 درصد این رشد به دلیل رشد صادرات نفت خواهد بود و لذا رشد مولد و اشتغالزایی بحساب نمی آید اما خوشبختانه در بخش غیرنفتی هم شاهد رشد نسبی به میزان 3 تا 4 درصد خواهیم بود.

کد خبر 6166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =