مهاراجه ها به دنبال سرمایه گذاری در سرزمین پارس

هندوستان به عنوان یک شریک تجاری دیرین کشورمان به دنبال سرمایه گذاری در کشورمان به ویژه در بخش انرژی است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، وزیران نفت هند و هیأت عالی رتبه بخش خصوصی این کشور و نیز بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان دیشب در اتاق بازرگانی تهران آخرین راهکارهای توسعه روابط دو کشور را بررسی کردند. هندی ها از دیر باز مشتری نفت و محصولات پتروشیمی ایران بوده اند و هرچند که در دوران تحریم روابط دو کشور به ویژه در بخش بانکی به دلیل فشار های امریکا دستخوش چالش های مختلفی شد اما این روز ها در دوران پسا تحریم دو کشور مصمم به ارتقای روابط در تمام سطوح هستند.

 یکی از مهمترین چالش های چند سال اخیر در روابط دو کشور  پرداخت بدهی نفتی هند به ایران و نحوع معامله بود وگویا دو کشور به توافق های خوبی رسیده اند. بطوری که وزیر نفت کشورمان دیشب گفت: فروش محموله های نفت خام ایران به هند با روپیه متوقف شده است و از این پس مطالبات نفتی به صورت یورو دریافت می شود.

بیژن زنگنه شامگاه شنبه (٢١ فروردین ماه) در حاشیه همایش تجاری ایران و هند در جمع خبرنگاران به توسعه روابط بانکی میان ایران و هند اشاره کرد و گفت: در این باره مذاکراتی انجام دادیم که باید عنوان کرد یک کانال بانکی باز شده است و ٢ کانال دیگر بانکی باز خواهد شد که بانک مرکزی می تواند از طریق آنها به ٦ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در هند دسترسی یابد.

وزیر نفت با بیان این که طرف هندی اعلام کرده است بلافاصله پس از باز شدن کانال های بانکی بدهی خود را پرداخت می کند، گفت: بدهی نفتی ٦ میلیارد دلاری هند به ایران متعلق به بانک مرکزی است که آن را پیگیری می کند .زنگنه درباره پرداخت بدهی ایران به صورت خرید کالا نیز اعلام کرد: خرید کالا از هند در ازای مطالبات نفتی متوقف شده است. وی در پاسخ به این پرسش که منابع ایران از چه طریق به بانک مرکزی ارسال می شود، گفت: این منابع کالا نیست و از این پس نیز به صورت یورویی با هند معامله خواهیم کرد.

وزیر نفت با اشاره به علاقمندی دو طرف برای سرمایه گذاری بلندمدت و مذاکرات درباره بخش های مرتبط با صنعت پتروشیمی، گفت: هندیه ا علاقمند به دریافت گاز ایران در صنایع انرژی بر و پتروشیمی هستند و ما عنوان کردیم که می توانیم گاز را در چابهار و هر نقطه ای که طرف هندی مایل به سرمایه گذاری در بخشهای متانول، فولادف آلومینیوم و دیگر صنایع باشد، به آنها تحویل دهیم. زنگنه با بیان این که قیمت گاز در ایران مشخص شده است، تاکید کرد: در این شرایط  می توانیم با شرکتهای هندی کار کنیم

وزیر نفت با اشاره به برنامه ایران برای حضور در صنایع پالایشی هند، گفت: ایران تمایل دارد در طرحهای پالایشی هند برای تضمین فروش نفت خام خود حضور داشته باشد .زنگنه افزود: ایران از نظر مالی کشوری سرمایه پذیر است تا سرمایه فرست؛ اما کارهایی باید برای توسعه صادرات انجام دهیم که امیدواریم پایه های همکاری بلندمدت میان دو کشور ایجاد شود. وزیر نفت با بیان این که ایران به تجهیزات صنعت نفت نیاز دارد، گفت: شرکتهای ایرانی و هندی می توانند برای ساخت مشترک تجهیزات با هدف مصرف در داخل کشور و یا صادرات به بازارهای منطقه با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

 

پرداخت بدهی نفتی دهلی نو به  تهران با یورو

وزیر نفت هند نیز درجلسه دیشب با بیان این که همه بدهی نفتی خود را به ایران با یورو پرداخت می کنیم، گفت: قرار شده است ترکیه به عنوان کانال ارتباطی میان ایران و هند در این میان عمل کند. دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند به دیدار خود با ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: در آنجا توافق شد که همه پول های متعلق به واردات محموله های نفت ایران را بازگردانیم و این پرداخت با ارز یورو انجام می شود و ترکیه نیز به عنوان کانال ارتباطی بانکی میان خواهد بود.

وزیر نفت هند تصریح کرد: دهلی نو در زمینه توسعه میدانهای گازی دیگر ایران، هر زمان که مناقصه ای برگزار شود مباحث خود را مطرح می کند و آن طرح را بررسی خواهد کرد. وی در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا هند بدهی خود را یکجا به ایران پرداخت می کند، اظهارکرد: بزودی نحوه پرداخت اطلاع رسانی می شود، ضمن این که پرداختها نیز به صورت پول (ارزی) خواهد بود. پرادهان در پاسخ به این پرسش که آیا هند از خط لوله صلح (ایران-پاکستان-هند) عقب نشینی کرده است یا خیر، گفت: ما از هیچ طرحی عقب نشینی نکرده ایم و به طرح جدیدی نیز نپوسته ایم؛ ایران دارای مازاد گاز است و ما نیز برای استفاده از آن استقبال می کنیم.

 

پیوند عمیق روابط ایران و هند

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران شامگاه (شنبه، ٢١ فروردین ماه) در نشست تجاری ایران و هند که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در اتاق تهران برگزار شد، اظهار کرد: سطح روابط ایران و هند در سال جاری میلادی از ١٥ میلیارد دلار فراتر نرفته است؛ در حالی که ظرفیت های موجود حجم بیشتری از روابط را طلب می کند.

وی با بیان این که اقتصاد ایران و هند در بسیاری از زمینه ها مکمل یکدیگر است، گفت: روابط ایران و هند یکی از الگوهای خوب روابط بین المللی در دنیا به شمار می آید. رئیس اتاق تهران افزود: ایران با جمعیت ٨٠ میلیون نفری و همچنین حضور ٤٠٠ میلیون نفر جمعیت در کشورهای همسایه و منطقه، برخورداری از ثبات و امنیت، دسترسی آسان به راههای ترانزیتی شرق، غرب و شمال و جنوب یکی از کشورهای مهم جهان به شمار می رود .خوانساری با اشاره به این که هند نیز یکی از قدرتهای نوظهور در منطقه و جهان است، گفت: دهلی نو در دوران تحریم روابط خود را با ایران قطع نکرد و اکنون در شرایط پساتحریم، زمینه برای گسترش روابط فراهم شده است

وی افزود: زیرساختهای صنعتی و فناورانه باید میان ایران و هند پیوند ایجاد کند که در این زمینه سرمایه گذاری مشترک، ضامن بقای روابط اقتصادی بلندمدت است. رئیس اتاق تهران گفت: هند در میدانهای گازی ایران، پروژه های نفت و گاز، همکاری در بخشهای بندری، دریایی و ریلی در ایران حضور دارد و می تواند سطح مناسبات خود را گسترش دهد. به گفته خوانساری، اتاق تهران بزرگترین تشکل بخش خصوصی با ١٥ هزار عضو فعال در شرکتهای بزرگ و متوسط است که بسیاری از آنها با هند مبادله تجاری، صنعتی و فنی دارند و می توانند به عنوان یک اهرم تاثیرگذار عمل کنند

رئیس اتاق تهران ادامه داد: ما برای هیئت همراه هندی اهمیت بسیاری قائل هستیم و امیدواریم که توافقهای انجام شده این هیئت با سرمایه گذاران ایرانی نتایج ملموسی به همراه داشته باشد .وی همچنین اعلام کرد که که اتاق تهران می تواند در زمینه های مختلف و گسترش روابط تجاری و صنعتی میان ایران و هند همکاری داشته باشد. اکنون و با توجه به مذاکره های انجام شده ایران و هند مصمم تر از گذشته به دنبال توسعه روابط دوکشور با محور بخش خصوصی هستند و چشم انداز روابط دو کشور با توجه به اراده موجود مقام های عالی دو کشور مثبت است و از امسال می توان جهش درمبادلات این دو کشور بزرگ را شاهد بود.

کد خبر 6167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =