جهت یابی نقدینگی در سال ۹۵

ادامه یافتن شیب فزاینده حجم نقدینگی در سال ۹۴ به طرح سوالی مبنی بر نحوه جهت گیری این منابع انباشته در سال جدید منجر شده است؛ در همین رابطه اگزیم نیوز ضمن تحلیل فضای انتظارات در جامعه با دو کارشناس و مدرس دانشگاه در این زمینه گفتگو کرده است.

ادامه یافتن شیب فزاینده حجم نقدینگی در سال 94 به طرح سوالی مبنی بر نحوه جهت گیری این منابع انباشته در سال جدید منجر شده است؛ در همین رابطه اگزیم نیوز ضمن تحلیل فضای انتظارات در جامعه با دو کارشناس و مدرس دانشگاه در این زمینه گفتگو کرده است. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، میراث 10 هزار میلیارد ریالی نقدینگی از سال 94 در کنار تداوم مسیر کاهشی تورم و سیگنال های آرامش بخش سیاست خارجی در این سال احتمال بروز تنش ها و تکانه های اقتصادی در سال 95 را به کمینه میزان خود رسانده است. همچنین ایجاد انضباط پولی و مالی و استمرار کاهش تورم تا تک رقمی شدن آن که از هدف های اساسی دولت در سال پیش رو هستند، احتمال عدم بروز تکانه های اقتصادی را تقویت می نماید.

مرکز پژوهش های مجلس نیز در گزارشی پیش بینی کرده است با احتساب نفت ۴۰ دلاری رشد اقتصادی ایران در سال اینده ۶ درصد، نرخ تورم بين ۱۰.۵ تا ۱۲ درصد، متوسط نرخ ارز  بين ۳۷۰۰ تا ۳۸۵۰ تومان و همچنين ميزان نقدينگي نيز  بين ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ تریلیون تومان باشد؛ که این پیش بینی هم از ثبات ارز و رشد اقتصاد در سال جدید حکایت دارد.

لازم به ذکراست به گفته وزیر صنعت، دولت درصدد است با تخصیص ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش تولید ۱۰ هزار واحد تولیدی راکد را در سال جدید احیا کند؛ بدین ترتیب دولت  با ارسال سیگنالی مبنی بر هدایت منابع و نقدینگی کشور به سمت بخش های مولد و رشد تولید، انتظارات مثبت در فضای اقتصاد را تقویت کرده است. به این ترتیب اطمینان و کاهش ریسک های سرمایه گذاری در ایران میوه غیرقابل انکار آرامش و ثبات بازارهای امروز اقتصادی خواهند بود.

لازم است توجه شود، بازارهایی با ماهیت سفته بازی و با سابقه هیجانی و نوسانی عموما در زمان هایی شاهد رشد و افزایش مبادلات بوده اند که فضای اقتصادی کشور به سمت نااطمینانی و غیرقابل پیش بینی بودن حرکت کرده است؛ لذا در حال حاضر امید می رود با ثبات نسبی حاکم در بازارهای طلا و ارز، شاهد رونق بازار سرمایه کشور به عنوان شاخصی از رشد و رونق اقتصادی باشیم و همچنین با وقفه ای چندماهه بتوانیم تجربه رونق در بازار مسکن را نیز بعد از چند سال در اقتصاد مشاهده کنیم.

دکتر سمیه مردانه، کارشناس ارشد اقتصادی درباره پیش بینی وضعیت بازارهای در سال 95 و جهت هدایت نقدینگی به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: اینکه انتظار جایگزینی یکباره رونق بجای رکود در بازارهای سال 95 را داشته باشیم منطقی به نظر نمیرسد اما شرایط فعلی نویدبخش بهبود نسبی در بیشتر بخش های اقتصاد است.

وی با ارائه پیش بینی خود مبنی بر ثبات ارز و طلا و نیز ثبات نسبی مسکن در سال جدید عمده تغییرات و جهت جریان نقدینگی را متوجه بازار سرمایه دانست. دکتر مردانه با اشاره به انتظار ثبات از بازار ارز سال 95 افزود: در مورد بازار طلا هم که بخش زیادی از تغییرات آن متاثر از بازار جهانی طلا خواهد بود، انتظار نمی رود نوسانات قابل توجهی را تجربه نماید.

وی در ادامه گفت: پیش بینی موجود از بازار طلای جهانی در سال جدید وضعیت نزولی می باشد که با در نظر گرفتن این پیش بینی و نیز توجه به ماهیت بازار طلا در ایران روند با ثبات و یا صعودی با شیب ملایم در این بازار مورد انتظار است. این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی همچنین گفت: در مورد بازار مسکن رونق قابل ملاحظه ای پیش بینی نمی شود، مگر در سه ماهه چهارم سال 95؛ چراکه سیاستهای تحریک تقاضای مسکن عمدتاً سیاستهای میان مدت بوده اند و علت اصلی رکود در بازار مسکن فقدان تقاضا و قدرت خرید در لایه های میانی و کم درآمد جامعه است.

مردانه تصریح کرد: حضور خارجی ها در ایران در دوره پساتحریم و همچنین جدا بودن بازار لوکس مسکن از عمده تقاضای این بازار بویژه در بخش اداری و تجاری موجب می شود در سال جدید شاهد یک رونق نسبی در بازار دفاتر لوکس تجاری و اداری به سبب افزایش تقاضاهای خارجی باشیم. وی در زمینه پیش بینی وضعیت بازار سرمایه به لحاظ جذب نقدینگی نیز گفت: ساختار موجود در بورس ایران پیش بینی این بازار را بسیار مشکل کرده است.

دکتر مردانه افزود: از دو ماهه پایانی سال 94 تاکنون سیگنال های مثبتی از وضعیت شاخص در بازار سهام مشاهده شده است که حاکی از وضعیت رو به رونق این بازار در سال جدید می باشد.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی جنس رونق بازار سرمایه گفت: باید دید این رونق از جنس حباب گونه است یا به صورت باثبات و واقعی اتفاق افتاده است.

این کارشناس ارشد اقتصاد همچنین با اشاره به لزوم تسهیل روابط بین الملل بانکی برای رونق بازارهای مولد اقتصادی گفت: رونق صنایع تولیدی خودرو، پتروشیمی، صنایع دارویی و بهداشتی و سایر شرکت های بورسی موجب رونق بازار سرمایه و به تبع آن رونق اقتصاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رشد واقعی بورس از علائم یک اقتصاد سالم است و سیگنال های حرکت اقتصاد ایران به سمت اقتصاد سالم در سال جدید وجود دارد، افزود: در یک اقتصاد سالم پس انداز مردم در بانکها به وام های مولد و رونق تولید منجر می شود و همچنین با تقویت صنایع از این طریق شاهد رشد بازار سرمایه در آن اقتصاد خواهیم بود. مردانه با ابراز امیدواری از شرایط رو به بهبود اقتصاد در سال 95 افزود: اگرچه رشد 5 تا 6 درصدی کمی اغراق آمیز بنظر برسد اما تجربه رشد مثبت 2 تا 3 درصدی در سال جدید قطعی خواهد بود.

دکتر زهرا کریمی، عضو هیات علمی اقتصادی دانشگاه مازندران نیز به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: بانک و برج های بزرگ تجاری منابع مالی جامعه را حبس کرده اند. کریمی افزود: در صورت ادامه وضعیت مثبت انتظارات و بهبود اقتصادی در سال جدید بنگاه ها شروع به افزایش ظرفیت تولید می کنند و سمت و سوی منابع نقدینگی به سمت تولید خواهد بود. وی همچنین گفت: وقتی بنگاه های تولیدی از رخوت و رکود خارج شوند نتیجه آن را در رونق بازار سرمایه خواهیم دید. کریمی در پایان با تاکید بر سیگنال های مثبت اقتصاد در سال 95 گفت: اگر نتایج مثبت انتظارات مردم و فعالان اقتصادی محقق نشود پول از بازارهای مولد فرار می کند و لذا بهبود شرایط بازارها در سال جدید به محقق شدن انتظارات مبنی بر رونق اقتصاد و تولید بازمیگردد.

کد خبر 6169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =