۳ عامل موثر بر افزایش تورم در کشور/ ماحصل تلاش‌ تولیدکننده با تورم از بین می‌رود

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی کشور با بیان اینکه تورم ماحصل تمام تلاش‌های تولیدکننده را می‌گیرد، گفت: سیاست‌های سیستم بانکی کشور یکی از عوامل موثر در ایجاد تورم است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، مجید افتخاری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جدید و ‌نامگذاری سال ۱۴۰۲ با عنوان «مهار تورم، رشد تولید»، گفت: موضوع تورم چالشی است که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده با آن مواجه است، به طوری که تولیدکننده هر چقدر کار و تلاش می‌کند، به نتیجه‌ای نمی‌رسد و تورم ماحصل همه داشته‌ها و تلاش‌های او را می‌گیرد و سرانجام پس از تمام تلاش‌ها در نقطه اول قرار می‌گیرد.

وی افزود: از طرفی مصرف‌کننده نیز موضوع تورم را به صورت کامل لمس می‌کند، زیرا قیمت‌ کالاها دائما در حال افزایش است و کالاهایی را که امروز خریداری می‌کند، فردا باید با قیمت بالاتری خریداری کند.

اثرات آزاد سازی قیمت‌ها بر تورم

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی کشور با بیان اینکه بخش عمده تورم ناشی از سیاست‌های دستوری دولت است، گفت: وقتی هزینه‌های تولید از جمله حقوق و دستمزد به یکباره افزایش می‌یابد، یا نرخ حامل‌های انرژی بالا می‌رود و یا آزادسازی قیمت‌ها به جای اینکه در چند مرحله و یا در چند سال و گام انجام شود، در یک گام انجام می‌شود، لذا همه این موارد باعث می‌شود که بهای تمام شده کالا افزایش یابد و به دنبال آن نیز نرخ تورم افزایش یابد.

افتخاری اظهار داشت: نکته دوم که که بر موضوع تورم اثرگذار است و اتفاقا مساله بسیار مهمی است و مسئول آن نیز دولت است، این است که در خصوص نرخ ارز هیچ سیاست مشخصی وجود ندارد و دولت خط قرمزی را برای نرخ ارز مشخص نمی‌کند.

افزایش نرخ ارز یکی از عوامل موثر بر تورم است

وی افزود: نرخ ارز در گذشته تا حدودی براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شد و اگر نرخ ارز از حدی بالاتر می‌رفت به تناسب سیاست‌هایی انقباضی و انبساطی برای مهار آن اجرایی می‌شد تا نرخ ارز را در حد مشخصی نگاه دارد، اما اکنون اینگونه نیست بنابراین از آنجا که بخش قابل توجهی از مواد اولیه ما وارداتی است و بخشی از هزینه‌های زندگی مردم نیز بر مبنای نرخ ارز است، لذا این موضوع نیز باعث تورم می‌شود.

سیستم بانکی کشور قتلگاه تولید است

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی کشور با بیان اینکه قتل‌گاه تولید چیزی جز سیستم بانکی کشور نیست و عملکرد این سیستم بر تورم اثرگذار است، گفت: سیستم بانکی کشور حجم نقدینگی را به شدت افزایش می‌دهد. پولی که در بانک است سالی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و حجم آن هر سال زیاد می‌شود، لذا برای تولید با توجه به اینکه سود تولید از سود بانکی کمتر است هیچ توجیهی نمی‌ماند و این موضوع نیز عامل اثرگذار بر تورم است.

وی در رابطه با لزوم کاهش نرخ سود بانکی بیان داشت: البته کاهش نرخ سود بانکی نیز نباید به یکباره اتفاق بیفتد، بلکه با برنامه و در یک بازه زمانی باید سود بانکی کاهش یابد.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: بزرگترین عامل و اصلی‌ترین مشکل در داخل کشور همانطور که اشاره شد ساختار بانکی کشور است زیرا در واقع بانک‌ها با ساختار اقتصادی مستقلی که برای خودشان تعریف کرده‌اند، به جای بانکداری به امر تجارت می‌پردازند و این موضوع نیز باید از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد.

وی در رابطه با لزوم سرمایه‌گذاری نیز گفت: من فکر می‌کنم؛ تاکید رهبری در خصوص سرمایه‌گذاری لزوم سرمایه‌گذاری خارجی بود زیرا سرمایه‌گذاری داخلی با ساختار اقتصادی و بانکی کشور تطابق ندارد و در واقع با توجه به مشکلات ساختاری در اقتصاد سرمایه‌ها کمتر به این سمت حرکت می‌کند.

سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند تعامل دولت‌ها با کشورهای مختلف است

افتخاری اظهار داشت: اما سرمایه‌گذاری خارجی بسیار مناسب بستر ایران است، ولی نیازمند تعامل دولت با کشورهای مختلف است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در حمایت از تولید افزود: متاسفانه میزان حمایت از تولید در کشور در پایین‌ترین سطح قرار دارد بنابراین باید امسال تمام تمرکز خودمان را با فرمول‌های جدید بر روی رشد تولید متمرکز کنیم و سرمایه‌گذاران را تشویق کنیم تا نقدینگی خودشان را به سمت تولید بیاورند.

افتخاری با بیان اینکه بدنه تولید با چالش‌های مختلفی روبرو است، گفت: بحث تولید و حمایت از آن خیلی پیچیده نیست اما نیازمند تغییر رویکرد و توجه بیشتر است، بنابراین موضوع تولید برای دولت و بخش‌های اقتصادی باید مورد اهمیت قرار گیرد، زیرا افزایش تولید باعث افزایش اشتغال و از بین رفتن بیکاری می‌شود.

کد خبر 61881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =