۲ هزار و ۶۲۰ تن فرش دستباف از کشور به ۸۰ کشور جهان صادر شد

رئیس مرکز ملی فرش ایران، ارزش صادرات فرش دستباف ایران در دوره هفت ماهه امسال را بیش از ۱۴۲ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: کشورهای اروپای در صف خریداران قرار داشتند اما آمریکاییها همچنان در نوبت انتظار پنج ساله ناشی از تحریم بسر می برند

حمید کارگر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه امسال (دوره هفت ماهه) 2 هزار و 620 تن فرش دستباف از کشور به 80 کشور جهان صادر شد.
ارزش صادرات فرش دستباف ایران از فروردین تا مهرماه سال گذشته بیش از 166 میلیون دلار بود که در مقایسه با دوره مشابه در سال 1392 رشد 14 درصدی داشت.
میزان وزنی فرش دستباف صادراتی در دوره هفت ماهه سال گذشته بیش از سه هزار و 100 تن اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 16 درصدی را ثبت کرد.
همچنین آمار هشت ماهه (فروردین تا پایان آبان 93) نشان داد، بیش از سه هزار و 900 تن فرش دستباف به ارزش بیش از 202 میلیون دلار به افزون بر 80 کشور جهان صادر شد که نسبت به هشت ماهه منتهی به آبان 1392 از نظر وزن و ارزش به ترتیب رشد 24 و 12 درصدی داشت.
وی افزود: کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس و فرانسه در حوزه اروپا و لبنان، قطر، امارات متحده عربی و کویت در منطقه خاورمیانه و چین و ژاپن نیز از جمله کشورهای شرق آسیا به عنوان خریداران فرش دستباف ایران در دوره هفت ماهه امسال بودند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران ابراز امیدواری کرد، رفع تحریم ها فرصت صدور فرش دستباف ایران به دیگر نقاط جهان را فراهم سازد و بازار آمریکا که به مدت پنج سال بر روی صادرات کشورمان بسته شده بود، باردیگر از سر گرفته شود.
وی اضافه کرد: شماری از کشورهای جهان نیز تحت شرایط مستقیم تحریم قرار نداشتند اما از این مساله پیروی کردند و کاهش صادرات فرش دستباف را به دنبال داشت.
کارگر پیش بینی کرد: از ابتدای سال 2016 میلادی (11 دیماه) همزمان با برطرف شدن تحریمها، شاهد شرایط متفاوتی برای صادرات فرش دستباف ایران در بازارهای مختلف صادراتی باشیم.
در سال های 92- 1390( دوره سه ساله ) صادرات فرش دستباف با کاهش مواجه بود در حالی که در یک دهه پیش از آن، بطور متوسط سالانه 500 میلیون دلار ارزش صادرات فرش دستباف کشور بود و این رقم در سال 1392 به 314 میلیون دلار رسید.
مرکز ملی فرش ایران، ارزش صادرات فرش دستباف در سال گذشته را بیش از330 میلیون دلار اعلام کرده بود.

کد خبر 619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =