سیگنال اروپایی به پایان تحریم ها

ورود هیأت ۲۵۰ نفره اقتصادی ایتالیا به تهران و بررسی حوزه های مشترک همکاری این پیغام را به دنیا می دهد که مانعی برای حضور شرکت ها و کشورهای معتبر در ایران وجود ندارد

نخست وزیر ایتالیا امروز صبح در رأس هیأتی 250 نفره وارد تهران شد و با استقبال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بازدیدهای دو روزه خود را از ایران و برنامه های دیدار با مقامات کشورمان را آغاز کرد. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، در این دیدار که برخی معاونان وزارتخانه ها، روسای موسسه بیمه ضمانت صادرات ساچه، شركت نفت انی و اتحادیه صنایع كنفیندوستریا، موسسه تجارت خارجی ایچه، نمایندگان شركت های كوچك و متوسط، صاحبان صنایع و مدیران ارشد بانك های بزرگ ایتالیا حضور دارند گفت و گوها به منظور ارتقای سطح تجاری دو کشور آغاز شده است. به تحلیل اگزیم نیوز از سفر رییس جمهور کشورمان به ایتالیا که سال گذشته با حضور هیأتی 100  نفره و با مشارکت بخش خصوصی برگزار شد تاکنون بارها شاهد ارسال سیگنال های مختلف از همکاری های مختلف اقتصادی بین دو کشور بوده ایم که این امر نشان می دهد دو کشور اراده ای جدی برای ایجاد همکاری های جدید در عرصه های اقتصادی و تجاری دارند.

این در حالی است که میزان مبادلات تجاری دو کشور پیش از تحریم ها به حدود 7 میلیارد دلار در سال رسیده بود و این رقم با شروع تحریم ها به تدریج کاهش یافت و به حدود یک میلیارد دلار تا پیش از آغاز گفتگوها برای برداشته شدن برجام رسید. به این ترتیب انتظار می رود دوره جدید روابط تجاری ایران و ایتالیا بتواند میزان همکاری های مشترک دو کشور را به ارقام پیش از تحریم ها برساند.
در این بین اما در پی سفر دكتر روحانی به رم توافق های متعددی به ارزش 17 میلیارد یورو به امضا رسید که نشان از تلاش دو کشور برای جهش در روابط تهران و رم است. بر اساس برنامه سفر نخست وزیر ایتالیا قرار است رنتزی پس از نشست با مقامات عالی رتبه كشور در نشست تجاری اقتصادی ایران و ایتالیا با حضور تجار و كارآفرینان شركت كند. همزمان با سفر رنتزی به ایران، شركت پیمانكار صنعت نفت و گاز 'سایپم' نیز یك تفاهمنامه جدید با ایران امضا خواهد كرد.

در سفر دکتر روحانی به ایتالیا 26 سند همکاری میان دو کشور امضاء شد که تاکنون 8 سند با هدف انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های احداث کارخانه سیستم برق‌رسانی مترو، ساخت تجهیزات مختلف صنایع نفت و گاز، تولید دستگاه‌های دیالیز تحت لیسانس، ایجاد کارخانه سنگ تحت لیسانس، ساخت کوره‌های قوسی، ساخت هواپیماهای کوچک آموزشی و تاکسی هوایی و تاسیس شرکت مشترک ایمیدرو و دنیلی برای آموزش، طراحی و اجرای 5 طرح فولادی وارد مرحله اجرایی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاثیر برجام بر گسترش روابط دو کشور، خاطرنشان کرد: پس از اجرایی شدن برجام برخی بانک‌های ایتالیا، نقل و انتقالات مالی را با بانک‌های ایرانی آغاز کرده‌اند و اکنون حضور نخست وزیر ایتالیا در ایران می‌تواند با پایه‌گذاری روابط بانکی منظم، بزرگترین مانع توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور را از پیش رو بردارد.


 

 

کد خبر 6211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =