هدفمندی یارانه ها در بودجه ۹۵

موسوی لارگانی معتقد است هدفمند شدن تعرفه های بازرگانی مهمتر از تعیین نرخ آنها است و بر این اساس در بودجه ۹۵ اگرچه نرخ تعرفه ها ثابت است اما انتظار می رود تعرفه ها هدفمند شود

مسایل مربوط به توسعه صادرات یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است. از یک سو به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی در شرایط اقتصادی کشور تنها راه خروج از رکود غیرتورمی تولیدات صادرات محور است، از سوی دیگر اینکه به رونق تولید کمک کنیم و وابستگی ما به خارج کمتر شود از موضوعات مورد تاکید در اقتصاد مقاومتی است. در همین راستا دولت در بودجه سال 95 پیش بینی کرده است تا مبلغ هزار میلیارد تومان برای توسعه صادرات غیرنفتی بر پایه حمایت از فعالان بخش صادرات کشور اختصاص یابد. از این هزار میلیارد تومان 200 میلیارد تومان در بودجه و 800 میلیارد تومان از منابع هدفمندی گذاشته شده است. همچنین دولت در بودجه 95 سقف تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) را علاوه بر باقی مانده سهمیه سال های قبل معادل 50 میلیارد ریال در نظر گرفته است که از نقاط مثبت این لایحه بشمار می آید. بنابراین در یک جمع بندی باید گفت دولت در لایحه بودجه سال جاری تلاش کرده است تا قسمتی از موانع پیشروی صادرات کشور برطرف کند. اما آیا این کمک های مالی می تواند به خروج صنایع از رکود کمک کرده و یا به تنهایی سبب افزایش صادرات کشور شود؟

در این خصوص سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز توضیح داد: تنها اختصاص کمک های مالی نمی تواند در راستای دستیابی به این مهم کافی باشد. یکی از مهمترین اقداماتی که دولت باید به آن توجه کند کنترل واردات بی رویه است. وی ادامه داد: بسیاری از تولیدکنندگان ما علاوه بر توان تامین تقاضای داخلی توان صادرات نیز دارند اما به دلیل واردات بی رویه با مازاد موجودی انبارها مواجه شده که یا ظرفیت تولیدی خود را کاهش داده اند و یا نیروی کار خود را تعدیل کرده اند. واردات سبب شده است تا بسیاری از صنایع ما با 30 تا 40 درصد از ظرفیت های تولیدی خود فعالیت کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عامل دیگر در توسعه صادرات را بحث کیفیت و بازاریابی دانست و گفت: کشورهای منطقه می توانند از بهترین گزینه های ایران به عنوان بازارهای هدف صادراتی باشند به شرط آنکه ما بتوانیم در بحث کیفیت و بسته بندی محصولات ایرانی بهبود قابل توجهی ایجاد کنیم. وی ادامه داد: با وجود آنکه در کالاهایی همچون پسته دارای کیفیت خوبی هستیم به دلیل نداشتن بسته بندی مناسب و استاندارد بازارهای خود را از دست داده ایم. کالاهای چینی با وجود عدم کیفیت به دلیل بسته بندی های زیبا توانسته اند بسیاری از مشتریان را فریب دهند.

نماینده مردم فلاورجان تصریح کرد: با وجود آنکه به عقیده بنده این میزان تسهیلات نمی تواند پاسخگوی کامل نیازهای ما باشد و بسیاری از کشورها چند برابر این مبلغ را تنها برای تبلیغ محصولات خود صرف می کنند، این قدم دولت می تواند تاثیر مثبتی در صادرات کشور داشته باشد.

 

تعرفه ابزار کاهش قاچاق

شاید یکی دیگر از نقاط مثبت موجود در لایحه بودجه سال جاری ثبات نسبی تعرفه ها باشد. طبق مصوبه دولت هر ساله طبقات تعرفه ای مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت. در سال جاری نیز دولت اعلام کرده است که طبقات تعرفه ای از 10 طبقه به 8 طبقه کاهش می یابد. همانطور که سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز به آن تاکید کرده و اعلام کرد هیچ افزایش تعرفه ای برای سال 95 در کمیسیون تلفیق تصویب نشده است. اما آیا ثبات یا کاهش تعرفه ها در وضعیت کنونی کشور سیاست مناسبی است؟

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز گفت: موانع تعرفه ای باید به سمتی حرکت کند که مانع از ورود کالاهایی که مشابه آن در داخل نیز تولید می شود، شود. از سوی دیگر مانعی برای ورود مواد اولیه تولیدات ما نباشد. لذا تعرفه ها باید بصورت هدفمند در جهت کاهش قاچاق در کشور باشند. حتی گاه با وجود تعرفه های بالا شاهد آن هستیم که قاچاق برای واردکننده با صرفه تر از واردات رسمی است به همین دلیل هدفمندی تعرفه ها از میزان آن ها مهم تر می باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در درجه دوم اگر ملت ایران می خواهند مشکلات اقتصادی برطرف شود تنها یک راه حل وجود دارد و آن نیز پایبندی و اجرای اقتصاد مقامتی است. همانطور که رهبر انقلاب نیز فرمودند کلید برطرف شدن همه مشکلات از جمله رکود و اشتغال اجرای اقتصاد مقاومتی است. نگاه به کشورهایی که در این زمینه تجربیات خوبی دارند حاکی از آن است که ملت این کشورها استفاده از کالای وارداتی که در داخل تولید می شود را بر خودشان حرام کرده اند. وی تصریح کرد: خرید کالای ایرانی سبب افزایش اشتغال و به تبع آن رونق زندگی می شود. تا زمانیکه فرهنگ مصرف تولیدات داخلی نداشته باشیم رکود حاکم بوده چرا که مردم درآمد و قدرت خرید نخواهند داشت.

 

 

 

کد خبر 6213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =