مشارکت بنگاه های کوچک، لازمه اقتصاد مقاومتی

علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران به همراه  اعضای هیات رئیسه و مدیران اتاق با دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در این دیدار كه عصر دوشنبه برگزار شد، با بیان توانمندی های اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي اصناف گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی در تمامي بسترهاي اقتصادي و فرهنگي و همچنين ایجاد اشتغال به عنوان مطالبه نخست كشور جز با مشارکت اصناف و بنگاه های کوچک ممکن نیست.

وی همچنین با ارايه گزارشی از وضعیت جاري ۳ ميليون واحد صنفي و ۹۰۰۰ تشكل صنفي كشور و تشريح برنامه های امسال اتاق اصناف ايران، افزود: اصناف به رغم ایجاد و حفظ ۶.۵ میلیون شغل بدون سربار دولت و دارا بودن سهم ۱۷.۵ درصدی در تولیدناخالص داخلی و برخورداری از ۲۴ میلیون نفر جمعیت مستقیم و وابسته کشور، از هیچ جایگاهی در برنامه های توسعه برخوردار نیستند.

فاضلی با بیان اینکه اصناف در برنامه پنجم ديده نشدند و در لايحه دايمي شدن برخي احكام برنامه هاي توسعه هم از سوي دولت و هم از مجلس مورد بي مهري و كم توجهي قرار گرفته اند، گفت: در لايحه برنامه ششم توسعه نيز دو جا از اصناف نام برده شده است كه يك جاي آن مباحث تعزيري است.

رييس اتاق اصناف ايران تاكيد كرد كه اصناف با موانع جدی کسب و کار مواجه هستند، و از رييس مجلس خواست در بررسي لايحه برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی از اصناف و بنگاه های کوچک از طریق حذف قوانین مضر، اصلاح برخی قوانین و تصویب قوانین جدید حمایت کند.

فاضلي گفت: پنج پیشنهاد در قالب اصلاح برخی مواد لایحه دائمی شدن برخی احکام برنامه های توسعه کشور تقدیم کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه و صنایع مجلس شورای اسلامی گردید که متاسفانه در گزارش نهایی ارایه شده به صحن ملحوظ نظر کمیسیون مشترک رسیدگی کننده قرار نگرفت.

رييس اتاق اصناف ايران گفت: افزوده شدن اتاق اصناف ايران به تركيب اعضاي هيات امناي صندوق توسعه ملي دركنار روساي اتاق هاي بازرگاني و تعاون ايران، افزوده شدن اتاق اصناف ايران به تركيب اعضاي شوراي پول و اعتبار دركنار روساي اتاق هاي بازرگاني و تعاون ايران دو پيشنهادي بود كه مورد اعتناي كميسيون مشترك قرار نگرفت.

رييس اتاق اصناف در خصوص سومين پيشنهاد ارايه شده به كميسيون هاي رسيدگي كننده احكام دائمي گفت: اتاق پيشنهاد داد تا به منظور انجام بهینه وظایف مندرج در قانون نظام صنفی و همچنین حمایت از توسعه و نوین سازی بنگاههای خرد، کوچک و متوسط، کلیه واحدهای صنفی چهار در هزار سود ناشی از فروش کالا و ارائه خدمات خود را که مبنای محاسبه مالیاتی قرار گرفته، پس از کسر مالیات  به حساب اتاق اصناف واریز كنند.

فاضلي خطاب به رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اصناف نمي دانند چرا به رغم  تواني كه مي توانند مصروف تحقق برنامه هاي ملي نظام كنند، مورد توجه دولت و مجلس قرار نمي گيرند و اين دو قوه تنها حاضرند توان و امكانات كشور را مصروف ديگر بخشهاي اقتصاد غيردولتي كنند.

رییس اتاق اصناف ایران ادامه داد: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاح  برخی قوانین کشور است که از جمله می توان به اصلاح قانون نظام صنفی، بهبود فضای کسب و کار، بازنگری قوانین مالیاتی بخصوص مالیات بر ارزش افزوده، بانکی و بیمه اشاره کرد.

فاضلی با بیان اینکه در شرایط فعلی اصناف در راس تحقق برنامه  اقتصاد مقاومتی قرار دارند، افزود: با توجه به پتانسیل های عظیم اصناف بخصوص در بحث ایجاد اشتغال ، لازم است دولت و مجلس در برنامه های توسعه بویژه برنامه ششم، نقش اصناف در اقتصاد را پررنگ ببیند.

رييس اتاق اصناف ايران گفت:دولت در سال جاري ايجاد ۷۵۰هزار شغل را برنامه ريزي كرده است، اگر برخي قوانين مخل از سر راه واحدهاي توليدي كوچك برداشته شود اصناف توان ايجاد بيش از ۲۰۰ هزار شغل بدون تحمیل هزينه به دولت را دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار خطاب به فاضلی رییس اتاق اصناف ایران گفت: شما به واسطه ارتباط خوبی که با دولت و مجلس دارید، مسایل اساسی و اصلی اصناف را با ارائه راهکارهای دقیق و اجرایی منتقل کنید.

دکتر لاریجانی افزود: وجود قوانين مخل كسب وكار و اجرای ناصحیح برخي قوانين  از جمله  قانون مالیات بر ارزش افزوده و دریافت مالیات از تمام زنجیره داد و ستد به جای دریافت از خریدار نهایی، اصناف را با مشکلات جدی مواجه کرده است و من بواسطه ارتباطم با اصناف از آن اطلاع دارم.

وی گفت خوب است شما با همين صراحت و به صورت مستند و دقيق در تعامل فعالانه با مجلس و دولت مسايل را ريشه يابي و گزارش كنيد و به گونه اي عمل نماييد تا در پايان دوره مسئولیت هیات رئیسه اتاق اصناف ایران چند معضل و مسئله اساسی حوزه اصناف حل شود.

لاریجانی با اشاره به ضرورت تقويت جايگاه اصناف در نظام تصميم گيري كشور گفت: اصلاح آيين نامه مجلس شوراي اسلامي را در دستور كار قرار خواهيم داد تا براي نماينده اصناف امكان حضور در صحن مجلس و دفاع از حقوق اصناف فراهم گردد.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نقش بي بديل اصناف در تحقق برنامه هاي كشور تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی  آمادگی دارد نهایت همکاری را با اتاق اصناف داشته باشد و خلاءهايي كه در اين زمينه ايجاد شده است را در بررسي لايحه برنامه ششم توسعه و اصلاح قوانين ديگر جبران نمايد.

دكتر لاريجاني با اشاره به گزارش رييس اتاق اصناف ايران در خصوص وزن و جايگاه اصناف در حوزه اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي تاكيد كرد كه بخش عظيمي از مردم در اين بخش حضور دارند و حل مشكلات اين حوزه حل مشكلي نزديك به يك سوم جمعيت كشور است.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: بايد توجه وي‍ژه اي به بازار داشت و كمك كرد تا بازار هميشه از رونق لازم برخوردار باشد و كسبه با اطمينان خاطر و اميدوار به حمايت مسولان به كسب و كار خود بپردازند و آرامش در فضاي اقتصادي جاري و ساري باشد.

در این دیدار علاوه بر علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران، برخی اعضای هیات رئیسه شامل آقایان هاشمی، صدیقی، ممبینی ، صفایی  و همچنین علی عوض پور دبیر کل و سیدمنصور حسینی حضور داشتند.

کد خبر 6222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =