۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
رشد ۱۲ درصدی بارش‌ها در سال جاری

میزان بارندگی‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) تا روز ۲۵ فروردین ماه به ۱۸۰.۱ میلیمتر رسید که نسبت به سال آبی گذشته ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد اما همچنان نسبت به دوره بلندمدت کاهش ۱۲درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱)تا ۲۵ فروردین با ۱۸۰.۱ میلی‌متر بارش در مقایسه با زمان مشابه پارسال که ۱۶۱.۵میلیمتر داشته ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

میزان بارش در این مدت در مقایسه با دوره بلندمدت با بارش ۲۰۴.۹ میلیمتر، کاهش ۱۲درصدی را نشان می‌دهد.

بر پایه این گزارش، استان کهگیلویه و بویراحمد در بین استان‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ فروردین با دریافت ۷۷۷.۳ میلیمتر بارش در مقایسه با ۵۴۸ میلیمتر بارش پارسال، با رشد ۴۲ درصدی مقام پُربارش‌ترین استان‌های کشور را دارد.

همچنین استان چهارمحال و بختیاری از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ فروردین ماه با دریافت ۷۳۶.۹ میلیمتر بارش در مقایسه با ۵۸۲.۱ میلیمتر بارش سال آبی پارسال با رشد ۲۷ درصدی مقام دوم پربارش‌ترین استان‌های کشور را از آن خود کرده است.

استان سیستان و بلوچستان نیز در مدت یاد شده با دریافت ۵۲ میلیمتر بارش در مقایسه با ۶۳.۹ میلیمتر بارش پارسال با کاهش ۱۹ درصدی، دارای بیشترین کاهش بارندگی در بین استان‌های کشور است.

ایران دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده و دارای متوسط بارش ۲۵۰ میلی‌متر است که این میزان بارش حدود یک‌سوم متوسط جهانی است.

متوسط بارش کشور در گذر زمان رو به کاهش بوده است، به‌طوری که میانگین بارش ۵۳ ساله کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر بوده، اما میانگین ۱۳ساله اخیر به ۲۳۲ میلیمتر کاهش یافته است.

کد خبر 62408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =