وزارت اقتصاد در رد ادعای شتابزدگی در واگذاری استقلال و پرسپولیس جوابیه داد

وزارت امور اقتصادی و دارایی در جوابیه‌ای خصوص مطلب روزنامه اعتماد با عنوان "هشدار درباره واگذاری شتابزده پرسپولیس و استقلال" عنوان کرد: واگذاری، آغاز یک راه طولانی است و در کنار مردمی شدن؛ باید ساختار مدیریت این دو باشگاه به سمت شفاف‌تر، حرفه‌ای‌تر، پاسخگوتر و بهره‌ورتر شدن برود.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز از وزارت اقتصاد، این وزارتخانه در پاسخ به مطلب مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۸ روزنامه اعتماد با عنوان «هشدار درباره واگذاری شتابزده پرسپولیس و استقلال» اعلام کرد: در نامه جمعی از کارشناسان ارشد و مدیران ادواری و شرکت‌های پیشکسوتان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال خطاب به رئیس‌جمهور در خصوص واگذاری شتابزده سهام این دو باشگاه هشدار داده شده است و نویسندگان مدعی شده‌اند که در اسفند ماه ۱۴۰۰ واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال بدون توجه به سند تحول دولت مردمی به صورت شتابزده با شیوه دیگری انجام شده است.

ادعای شتابزدگی با توجه به بلاتکلیفی چند ساله این دو باشگاه ادعای درستی نیست، سال ۱۴۰۰ فرآیند آماده سازی دو باشگاه برای بورسی شدن در یک ستاد مرکزی با نمایندگانی از همه مجموعه های مرتبط بصورت شبانه روزی انجام شد که با مشارکت مردم در افزایش سرمایه و واگذاری حدود ده درصد سهام آنها، مسیر خصوصی سازی این دو شرکت آغاز و منابع آن در اختیار دو باشگاه قرار گرفت و کمیته ای با عنوان کمیته مصارف متشکل از رئیس کل سازمان خصوصی سازی، معاون وزیر ورزش و مدیرعامل هر باشگاه، تشکیل شد و چارچوب هزینه کرد این منابع را تعیین کرد.

البته سازمان خصوصی از تخلف باشگاه استقلال در رعایت این چارچوب خبر داده بود، سال گذشته اعلام شد که در گام بعدی به منظور تحقق حکمرانی شرکتی مطلوب در این دو باشگاه، پیگیری تحقق درآمد پایدار این دو باشگاه از محل پخش تلویزیونی با همکاری نمایندگان مجلس، سازمان صداوسیما، وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و نمایندگان باشگاه‌ها اقدام خواهد کرد.

در دی ماه سال گذشته در هیات واگذاری بررسی شرکت‏های «فرهنگی ورزشی استقلال» و «فرهنگی ورزشی پرسپولیس» از طریق بازار سرمایه مطرح و موضوع که ۵۱ درصد از سهام استقلال و ۵۱ درصد از سهام پرسپولیس به تشخیص سازمان خصوصی سازی (اینکه به صورت سه ۱۷ درصد همزمان عرضه شود یا یک ۵۱ درصد به صورت یکجا عرضه شود)، مصوب شد و این اختیار به سازمان خصوصی‌سازی داده شد که در ۱۰ روز بعد از آن مصوبه به این جمع‌بندی برسند که کدام یک از این دو حالت را استفاده کنیم.به طور معمول در واگذاری حصه نقدی ۳۰ درصد است، اما استثنائا برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، برای اینکه رقابت جذابیت داشته باشد حصه نقدی ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات این دو باشگاه که سبب شد مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه صادر نشود و پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۲ حذف شوند، مالکیت مشترک این دو باشگاه و البته دولتی بودن آنها است.

بر اساس قوانین، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند در یک تورنمنت، مالکیت دو باشگاه را در اختیار داشته باشد تا شائبه هرگونه تبانی از بین برود.با این حال، در سال‌های اخیر با وجود اینکه دولت مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را در اختیار داشت اما مسئولان ورزش ایران با سندسازی طوری وانمود می‌کردند که مجمع دو باشگاه متفاوت است تا به این ترتیب مجوز حرفه‌ای آنها صادر شود اما در سال ۲۰۲۲، AFC دیگر زیر بار نرفت و مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه را صادر نکرد تا به این ترتیب مسئولان ورزش ایران به سمت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قدم‌های موثری بردارند.

براین اساس، قرار بود مزایده بلوک‌های ۵۱ درصدی سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به ترتیب در روزهای ۷ و ۱۰ اسفند امسال انجام شود.

در ادامه این جوابیه آورده شده است: شرایط واگذاری ۵۱ درصدی سهام دو باشگاه اینگونه به تصویب رسیده بود که قیمت ۵۱ درصد از سهام استقلال ۲هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان و قیمت ۵۱ درصد از سهام پرسپولیس ۲ هزار و ۷۳۶ میلیارد تومان بود، طبق تصمیم قبلی، خریدار باید ۲۰ درصد قیمت را حدود ۲۰ روز کاری بعد از تاریخ معامله به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت می‌کرد. مدت اقساط شش سال و فاصله اقساط نیز شش ماهه در نظر گرفته شده بود.

بار دیگر در روزهای اخیر هیات عالی واگذاری بار دیگر مقرر کرد مزایده دوم بلوک ۵۱ درصدی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با شرایط آسان‌تر از مزایده اول انجام شود.

کد خبر 62561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =