رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: برخی سیاست‌های ارزی حوزه صادرات محکوم به شکست است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود نگاه های مختلف برای سیاست های ارزی دولت گفت: برخی از این سیاست ها در حوزه صادرات واقعا محکوم به شکست است.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدرضا پورابراهیمی روز پنجشنبه در هشتاد و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در کرمان افزود: این موضوعات را در جلسات سران قوا نیز اعلام کردیم.

وی با اشاره به مطالبه جدی ارکان نظام در استان کرمان از مجموعه های بالادستی برای تصمیم گیری افزود: چالش اصلی صادرات بحث تعهدات ارزی و بازگشت ارز به کشور است؛ اگر اشتباه های سال های گذشته در این حوزه تکرار شود، صادرات غیرنفتی جان نمی گیرد و خروج ارز از کشور به روش غیرمتعارف استمرار خواهد یافت.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت گفت: مسایل صادرات به صورت مجزا در ۲ محور استانی و ملی پیگیری می شود که بیشتر مشکلات صادرکنندگان مربوط به کشور است.

وی تاکید کرد: مهمترین سیاست اشتباه دولت، نحوه تسویه حساب تعهدات ارزی و مهمتر از آن نرخ تعهدات ارزی به عنوان اساسی ترین مشکل حوزه صادرات کشور تلقی می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس عنوان کرد: جلسات مختلفی سال گذشته دراین حوزه با فعالان اقتصادی تشکیل و بخشی از آنها توافق شد و در لایحه بودجه رفع تعهدات ارزی آوردیم اما این مهم در مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف شد که خطای نابخشودگی بود و این تصمیم مهم می توانست رشد صادرات بخش کشاورزی را به دنبال داشته باشد.

پورابراهیمی افزود: ۷۰ درصد صادرات استان پسته و مغز پسته، ۱۵ درصد محصولات مسی و مابقی سایر موارد است که صادرات پسته و مغز پسته مربوط به تولید و شرایط جوی چند سال (خسارت سرمازدگی و سیل به محصولات پسته) مشکل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: سال های گذشته تا ۲ میلیارد دلار صادرات پسته در استان کرمان داشتیم و امسال نذر کردیم اتفاقی برای پسته استان کرمان نیفتد تا کشاورزان جانی بگیرند؛ اگر صادرات مغز پسته و پسته ۷۰ درصد است پس ما استانی وابسته به بخش کشاورزی هستیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تغییرات نرخ ارز در اقتصاد ایران گرچه آثار تورمی برجا گذاشته و معیشت را تحت تأثیر قرار داده اما یک جهش صادراتی نیز در این حوزه اتفاق افتاده است.

ضرورت واگذاری مجوز صادرات زغال سنگ

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به مشکلی دیگر گفت: سال گذشته زغال سنگ با قیمت ۶۵۰ میلیون دلار وارد کشور شد که این کار خیانت بود زیرا استان کرمان بتنهایی تا ۲۰۰ سال دیگر فرصت برداشت از این معادن را دارد.

وی یادآور شد: زغال سنگ خارجی وارد می کنیم در حالی که واحدهای کک سازی ما با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کنند و نرخ زغال وارداتی سه و نیم تا چهار برابر قیمت زغال سنگ داخلی است.

جفا به مردم کرمان

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انحصار خرید زغال سنگ توسط ذوب آهن اصفهان جفا به مردم کرمان است و باید اجازه دهیم که معادن این استان صادر کنند تا مشکل کمبود زغال سنگ رفع شود.

وی افزود: دانش بنیان ها باید اصلی ترین حوزه صادرات باشند اما این ظرفیت مغفول مانده و هدف گذاری برنامه هفتم توسعه بر این حوزه است که باوجود دانشگاه ها ظرفیت بسیار بزرگی در این بخش داریم.

همچنین در این نشست که با هدف ارتقای تولید صادرات محور برگزار شده بود از برخی مدیران دستگاه های اجرایی نیز قدردانی شد.

کد خبر 62714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =