جهش ۱۳۰ درصدی بدهی بانک ها به بانک مرکزی با شوک حذف ارز ترجیحی

حذف ارز ترجیحی در کنار کنترل ترازنامه منجر به تشدید ناترازی بانک‌ها شده و این موضوع در جهش ۱۳۰ درصدی بدهی بانک‌ها نمود پیدا کرده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تا پایان بهمن ماه به ۳۴۴ هزار میلیارد تومان رسید و رشد بدهی دولت و به‌ویژه شرکت‌های دولتی به شبکه بانکی سرعت گرفت.

بر اساس آمار های منتشر شده توسط بانک مرکزی، همچنان شاهد افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی در ماه های انتهایی سال گذشته هستیم. بررسی گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی همچنان به طور افسارگسیخته‌ای در حال افزایش بوده و با رشد ۱۲ درصدی در بهمن ماه به ۳۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. به علاوه این رقم از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز رشد ۱۳۵ درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که این رقم در دوره مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۹ درصد رشد کرده بود.

همچنین رشد نقطه به نقطه بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی نیز در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۸۴.۹ درصد رسید. گفتنی است که رشد نقطه به نقطه این بدهی در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۶ درصد بود.

جهش ۱۳۰ درصدی بدهی بانک ها به بانک مرکزی با شوک حذف ارز ترجیحی

یکی دیگر از نکات قابل توجه گزارش بانک مرکزی، افزایش بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به بیش از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که این رقم در زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم حدود ۶۴۴ هزار میلیارد تومان بود.

رشد نقطه به نقطه بدهی دولت سیزدهم به بانک‌ها که در بهمن سال ۱۴۰۰ معادل ۲۰.۶ درصد بود، در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به ۲۹.۲ درصد رسید. رشد ۱۱ ماهه این مبلغ نیز از ۱۶.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۸.۲ درصد در ۱۱ ماهه سال گذشته افزایش یافت.

گفتنی است که بخش دولتی به دو دسته دولت و شرکت‌ها و موسسات دولتی تقسیم می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهند که رشد بدهی به بانک‌ها در شرکت‌های دولتی بسیار شدیدتر بوده است. به طوری که این رقم از ۶۹.۳ هزار میلیارد تومان در ابتدای سال ۱۴۰۱ با ۸۱ درصد رشد به بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین لازم به ذکر است که اضافه برداشت بانک هایی که به واسطه ی حذف ارز ۴۲۰۰ با انبوهی از درخواست تسهیلات، به منظور تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی روبرو شدند، یکی از دلایل اصلی رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی است، همچنین تحمیل پرداخت تسهیلات سنگینی که به واسطه ی حذف ارز ۴۲۰۰ به بانک ها وارد شد، ترازنامه ی آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود و سبب افزایش نرخ ارز در بازار ازاد شده است.

کد خبر 62784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =