رایزنی برای دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری در همایش ایران و عراق

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همایش همکاری‌های صنعتی ایران و عراق در راستای توسعه روابط تجاری و صنعتی دو کشور و رایزنی برای تجارت ۲۰ میلیارد دلاری برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدصادق قنادزاده در همایش همکاری‌های صنعتی ایران و عراق با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: توسعه روابط و مناسبات اقتصادی و تجاری با کشورها از اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران است و از آنجا که کشور عراق همواره جزو شرکای راهبردی ایران بوده است، تلاش داریم بتوانیم نقشی را که تاکنون در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور عراق داشته‌ایم، حفظ کنیم و افزایش دهیم.

قنادزاده اظهار داشت: موضوع این همایش و کارگاه به صورت خاص توسعه صنعتی و توسعه حوزه خدمات ایران در کشور عراق است که با هدف تبادل نظر و همفکری در راستای توسعه روابط اقتصادی دو کشور و راهبردهای حفظ و توسعه بازار ایران در عراق با حضور بخش خصوصی و دولتی برگزار شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات ایران به عراق حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: اگرچه تجارت ۱۰.۵ میلیارد دلاری یک رکود و حد نصاب جدید در تجارت با عراق است ولی ظرفیت رسیدن حجم تجارت دو کشور به رقم ۲۰ میلیارد دلار وجود دارد، از همین رو داریم تلاش داریم با کمک و همفکری بخش خصوصی به سرعت این عقب‌افتادگی را پوشش دهیم و به هدفگذاری تجاری برسیم.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با تمرکز روی مزیت‌های دو کشور مشخص می‌شود بیش از ۹۰ درصد تجارت و صادرات عراق تجارت نفتی است و از آنجایی که ایران نیز یکی از قدرت‌های نفتی است. در این زمینه شاید چندان فرصت رشد تجارت نباشد اما ما تلاش داریم مشارکت‌‎های صنعتی را که خواسته کشور عراق نیز هست افزایش دهیم و توازن در روابط تجاری را به شکلی برقرار کنیم که سرمایه‌گذاری و تولید مشترک صورت بگیرد و به توسعه صنعتی عراق و افرایش روابط تجاری کمک شود.

وی تاکید کرد: رقم هدفگذاری تجارت به عراق که از بخش‌های مختلف احصا شده است، ۲۰ میلیارد دلار است و تلاش داریم ضمن حفظ سطح تجارت فعلی به عدد ۲۰ میلیارد دلار که در دیدار رئیس جمهور ایران و عراق نیز به آن اشاره شد، دستیابیم.

در این دیدار عبدالامیر ربیهاوی، رایزن بازرگانی ایران در عراق و داوود گودرزی، دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت ایران نیز حضور داشتند که توضیحاتی در خصوص وضعیت صنعت عراق، پروژه‌های مختلف ایران در این کشور و مشکلات موجود بر سر راه همکاری‌های صنعتی دو کشور ارائه کردند.

کد خبر 62839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =