وصول ۹۳ درصد چک‌ها در اسفند ۱۴۰۱

بررسی آخرین آمارهای بانک مرکزی حاکی از این است که اسفند سال گذشته هشت میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک مبادله شد که هشت میلیون از این تعداد (برابر ۹۳ درصد) وصول شده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، بانک مرکزی خلاصه آمار چک‌های مبادله‌ای در اسفند ۱۴۰۱ را منتشر کرد. براساس آخرین داده‌های این بانک در کل کشور هشت میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۵۸۷ هزار میلیارد تومان مبادله شده است که نسبت به بهمن ماه از نظر تعداد ۲.۷ درصد و مبلغ ۱۵.۶ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش طی دوره مذکور در استان تهران بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۲۹۳ هزار میلیارد تومان مبادله شده است. از مجموع چک‌های مبادله شده ۵۱.۲ درصد در استان‌های تهران، اصفهان و خراسان انجام شده است.

رشد ۱۶ درصدی وصول مبلغ چک در اسفند ۱۴۰۱

در اسفند سال گذشته در کل کشور بیش از هشت میلیون فقره چک به ارزش بیش از ۵۳۶ هزار میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه قبل از آن از نظر تعداد سه درصد و از نظر مبلغ ۱۶.۳ درصد افزایش یافته است.

سال گذشته از کل چک‌های مبادله شده ۹۳ درصد از حیث تعداد و ۹۱.۳ درصد به لحاظ مبلغ وصول شده است در حالیکه در اسفند سال ۱۴۰۰، ۹۱.۱ درصد تعداد چک‌ها و ۸۹ درصد مبلغ چک‌ها وصول شده بود.

براساس آخرین اطلاعات بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله در استان‌های گیلان، البرز و مازندران است و استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در پایتخت نیز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود ۲۷۲ هزار میلیارد تومان وصول شده است.

کاهش ۱.۴ درصدی چک‌های برگشتی

اسفند سال گذشته در کل کشور بیش از ۶۰۷ هزار فقره چک به ارزش ۵۱ هزار میلیارد تومان برگشت داده شده که در مقایسه با سال گذشته از نظر تعداد ۱.۴ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۸.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در دوره مذکور از کل چک‌های مبادله شده هفت درصد وصول نشده است این در حالی است که در اسفند ۱۴۰۰ تعداد چک‌های وصول نشده برابر ۸.۹ درصد بود.

بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشت به کل چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب برای استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری است.

کد خبر 62867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =